کد خبر: ۳۱۶۴۷
۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰
ر حالی که امروز بازار بزرگ تهران در سوگواری محرم تعطیل بود اما قیمت دلار یک پله افزایش داشت. سطح تقاضا در بازار ارز بالا رفته و معامله‌گران دلیل این موضوع را متاثر از افزایش انتظارات تورمی بعد از بازگشایی بازار می‌دانند.
به گزارش جدید پرس:

در حالی که امروز بازار بزرگ تهران در سوگواری محرم تعطیل بود اما قیمت دلار یک پله افزایش داشت. سطح تقاضا در بازار ارز بالا رفته و معامله‌گران دلیل این موضوع را متاثر از افزایش انتظارات تورمی بعد از بازگشایی بازار می‌دانند.

با وجود اینکه طی روزهای قبل گفته شده بود بازار تهران به مناسبت سوگواری محرم از امروز تا یکشنبه هفته آینده تعطیل است اما بازار فردوسی برخلاف انتظار معامله‌گران همچنان پرمشتری و شلوغ بود. همین موضوع باعث افزایش پلکانی قیمت دلار شد. امروز دلار با رقم ۴۸ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد.

فعالان این بازار معتقدند ترس مردم برای افزایش قیمت بعد از بازگشایی بازار تهران است که برخی را نگران کرده و برای خرید به بازار کشانده است.

بررسی خبرنگار تجارت‌نیوز از بازار ارز، حکایت از شلوغی این بازار و افزایش خریدار دارد. این در حالی است که دلار چندانی نیز برای مبادله نیست و همین موضوع باعث شده برخی دلالان و دادزن‌ها دلار را تا ۴۹ هزار تومان نیز معامله کنند.

به اعتقاد بازیگران این بازار، آنچه بازار امروز را شلوغ کرده ترس مردم برای هفته آینده است. برخی می‌گویند با اینکه هنوز خبری نیست اما موضوع تعطیلی بازار تهران می‌تواند دست بازارساز را باز بگذار و زمان کافی نیز در اختیار دارد که پس از بازگشایی بازار، خریداران و معامله‌گران را غافلگیر کند.

در همین راستا کامبیز افسری کارشناس اقتصادی و فعال بازار ارز با اشاره به افزایش تقاضا برای خرید دلار در روز جاری به تجارت‌نیوز گفت: «با وجود اینکه انتظار برخی کاهشی‌های بازار ارز، شکل‌گیری روند نزولی قیمت دلار همزمان با تعطیلی بازار تهران بود اما به نظر می‌رسد این موضوع روند تقاضا را تشدید کرده است.»

وی با اشاره به افزایش مناسبات و مراودات سیاسی با کشورهای همسایه خاطرنشان کرد: «بازار امیدی به گشایش اقتصادی و کاهش شارپی قیمت در پی این اقدامات ندارد و نهایت تاثیری که می‌تواند بر روند قیمت‌ها داشته باشد همان کاهش هزار و ۵۰۰ تومانی هفته‌های گذشته است.»

وی درباره روند عرضه و تقاضا در بازار آزاد ارز طی روز جاری اظهار داشت: «تقاضا بیشتر از عرضه است و این موضوع قیمت دلار را افزایشی کرده است. این در حالی است که عرضه دلار در بازار محدود است و هر روز نیز محدودتر می‌شود بنابراین معامله‌گران، چشم‌انتظار سطح عرضه بانکی دلار در هفته آینده هستند.»

تقاضا برای دریافت دلار توافقی در بازار ارز بسیار کم شده است؛ افسری در این باره گفت: «شرایط دریافت دلار توافقی خیلی سخت است و توجیه اقتصادی برای مردم ندارد. کارمزد نزدیک به ۱۰۰ دلاری و طولانی بودن پروسه دریافت آن باعث شده دیگر صفی برای خرید دلار توافقی وجود نداشته باشد.»

مراودات سیاسی در بازار ارز اثرگذار است؟

امروز(سه‌شنبه)، نجلاء المنقوش وزیر امور خارجه لیبی در صدر هیاتی به تهران سفر کرد. این دیدار که به دعوت همتای ایرانی وی امیرعبداللهیان صورت گرفته به تعبیر معامله‌گران می‌تواند در راستای آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران و یا آزادی زندانیان سیاسی باشد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند این دیدارها و اخبار غیراقتصادی شاید به صورت مقطعی قیمت دلار را کاهش دهد اما تاثیری در مولفه‌های اقتصادی ندارد و با توجه به تورم، ذات قیمت دلار افزایشی است.

انتقال بدهی‌های ایران از عراق به عمان

گفتنی است روز گذشته متیو میلر (مت میلر) سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی در واشنگتن در پاسخ به سوالی درباره نقش عمان و قطر در بازپرداخت بدهی‌های ایران از سوی عراق گفت: «می‌توانم علاقه‌مندی و تمایل عمان برای دریافت بخشی از پول ایران را تایید کنم و ما انتظار داریم این انتقال انجام شود.»

وی همچنین گفت: «این یک گام مهم برای خروج این پول از عراق است زیرا ایران از این پول به‌عنوان یک اهرم علیه کشور همسایه خود استفاده می کند. بنابراین این پول در عمان نگهداری خواهد شد اما محدودیت‌های عراق بر این پول در عمان نیز اعمال خواهد شد.»

قرار است از این پول تنها در اهداف غیر تحریمی و بشر دوستانه استفاده شود و هر انتقالی باید از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تایید شود.

میلر تجدید معافیت برق عراق را تایید کرد و گفت: «این معافیت برای بیستمین بار تجدید شد و دوباره به این کشور اجازه دادیم که برای پرداخت بهای واردات برق به حساب‌های محدود ایران در بانک تجارت عراق اقدام کند.»

باید توجه داشت موضوعاتی که وزیر امور خارجه آمریکا به اختصار به آنها پرداخت در هفته‌های گذشته به طور مستقیم بر قیمت دلار در بازار آزاد اثر گذاشته است. به نظر می‌رسد گمانه‌زنی‌های معامله‌گران در خصوص نقش میانجیگری عمان در موضوع توافق ایران و آمریکا درست از آب درآمده است. هر چند دیروز میلر اظهار نظر مشخصی درباره تبادل زندانیان سیاسی نکرد. این تبادل موضوعی بود که کارشناسان سیاسی نقش عمان را در آن موثر می‌دانستند.

امروز قیمت دلار در بازارهای مجاور همانند تهران افزایش داشت. دلار سلیمانیه یک پله صعود کرد و با قیمت ۴۸ هزار و ۹۰ تومان معامله شد و افزایش ۳۰۰ تومانی داشت. دلار هرات با افزایش ۲۰۰ تومانی با رقم ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. درهم امارات با رقم ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد و ۱۰۰ تومان گران شد.

 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها