کد خبر: ۳۱۲۱۷
۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۰
قیمت دلار روز گذشته، پنجشنبه ۲۹ تیر، به کف کانال ۴۸ هزار تومانی رسید و در بازار آزاد با قیمت ۴۸ هزار و ۲۵۰ تومان نیز معامله شد. با وجود برخی سیگنال‌های تحریک‌آمیز، در دو هفته اخیر، ارز آمریکایی بازده منفی داشته و به دو کانال پایین‌تر هم آماده است. اما چرا و پیش‌بینی‌ها چه می‌گویند؟
به گزارش جدید پرس:

قیمت دلار در روزهای اخیر روند کاهشی داشته و از کانال ۵۰ هزار تومانی به ۴۸ هزار تومانی آمده است. برخی کارشناسان می‌گویند بازارساز با عرضه دلار و اخبار امیدبخش، قیمت‌ ارز را پایین نگه داشته است اما ارز آمریکایی با توجه به واقعیت‌های اقتصادی، پتانسیل افزایش قیمت را دارد.

در این میان، بر اساس اعلام برخی کانال‌های تلگرامی، روز گذشته پنجشنبه ۲۹ تیر، شروع معاملات بازار ارز با قیمت ۴۸۵۰۰ تومان بود. کف و سقف قیمت دلار نیز ۴۸۳۰۰ و ۴۹۷۲۰ تومان به ثبت رسید. آخرین معامله غیرقانونی فردایی نیز با قیمت ۴۸۶۵۰ تومان انجام شد.

همچنین بر اساس آخرین به روز رسانی شبکه طلا، سکه و ارز که روز گذشته انجام شده است، قیمت دلار ۴۸۶۳۷ تومان اعلام شد. روز گذشته ۴۸۶۹۰ تومان، بیشترین مقدار و ۴۸۲۶۰ تومان نیز کمترین رقمی بود که برای قیمت دلار به ثبت رسید.

در چنین شرایطی می‌توان پیش‌بینی کرد که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد فردا نیز بازار در سطوح قیمتی ۴۸ هزار تومان بازگشایی می‌شود.

در هفته‌ای که رو به پایان است دلار بازدهی منفی داشت و ۱.۰۸ درصد از ارزش خود را از دست داد.

سیگنال‌هایی برای بازار ارز

در این روزها، بازارساز تلاش کرده است با عرضه دلار و انتشار برخی اخبار از جمله در مورد سفر وزیر امور خارجه عمان به ایران، قیمت دلار را کنترل کند. در این میان برخی اما برخی سیگنال‌های منفی نیز به بازار ارسال می‌شود که هنوز نتوانسته است بر روند کاهشی قیمت ارز بگذارد. اما روز گذشته، اتحادیه اروپا از اعمال «تدابیر محدودکننده جدید علیه ایران» با ادعای «حمایت نظامی از سوریه و جنگ روسیه در اوکراین» خبر داد. آنگونه که ایسنا در مورد این بسته تحریمی جدید گزارش داده است، اتحادیه اروپا از صادارات قطعاتی که در ساخت و تولید پهپاد به کار می‌روند، به ایران منع شده است. این تدابیر همچنین علیه اشخاصی که حامی و برنامه پهپادی ایران بوده یا در آن دخیل هستند، می‌تواند اعمال شوند و شامل محدودیت‌های مسافرتی و همچنین توقیف اموال می‌شوند.

از سوی دیگر این روزها اخباری نیز از توقیف یک محموله نفت منتشر می‌شود و برخی منابع ادعا می‌کنند که متعلق به ایران است. البته روابط‌ عمومی وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که محموله نفتی توقیف شده در اندونزی متعلق به جمهوری اسلامی ایران نیست. این محموله اخیرا با اعلام گارد ساحلی کشور اندونزی به علت آنچه که حمل و نقل غیر قانونی و انتقال غیر مجاز به کشتی دیگری نامیده شده بود، توقیف شده است.

با وجود این، چندی پیش یک نفت‌کش یونانی با محموله نفت ایران توقیف شد که قرار است به حراج گذاشته شود. روز گذشته دریادار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران هشدار داد: اگر شرکتی بخواهد نفت ما را از نفتکش توقیف شده خالی بکند ما آن شرکت را مسئول می‌دانیم و ضمن اینکه آمریکا را هم مسئول می‌دانیم.

دادستان‌های فدرال آمریکا برای به حراج گذاشتن ۸۰۰ هزار بشکه نفت توقیف شده ایران که در یک نفتکش یونانی در سواحل تگزاس قرار دارد با چالش مواجه هستند؛ زیرا شرکت‌هایی که تخلیه نفت‌کش‌ها را انجام می‌دهند، می‌گویند که آن‌قدر نگران اقدامات تلافی‌جویانه ایران هستند که نمی‌توانند کار تخلیه این محموله را انجام دهند.

این رسانه همچنین در گزارشی نوشته است: آمریکا با ادعای ارتقای امنیت دریانوردی و بازدارندگی از آنچه «فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در منطقه» خواند، اعلام کرد که کشتی و نظامیان بیشتری به منطقه می‌فرستد.

در عین حال، جان کربی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی کاخ سفید روز پنج‌شنبه در گفت‌وگویی با صدای آمریکا در پاسخ به این سوال که با توجه به توقیف نفتکش حامل نفت ایران توسط آمریکا در ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت) و وعده ایران برای تلافی کردن «آیا آمریکا آماده درگیری نظامی با ایران در خلیج فارس است؟» گفت: کسی نمی‌خواهد شاهد درگیری مسلحانه در منطقه خلیج (فارس) باشد.

در این میان، ایالات متحده آمریکا از میزبانی ایران در رویدادی که قرار بود اکتبر سال جاری در روز جهانی دریانوردی برگزار شود جلوگیری کرد. آبرام پیلی که عهده‌دار مسئولیت‌های رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران است، روز جمعه ۳۰ تیرماه، در توییتی نوشت: ایران نمی‌تواند میزبان رویداد روز جهانی دریانوردی باشد.

خبرآنلاین در این مورد نوشت: پیلی در توییتی درباره لغو میزبانی نشست شورای بین‌المللی دریانوردی در تهران مدعی شد: کشوری که به شکلی تحریک‌آمیز به کشتی‌های تجاری خارجی که در حال حمل و نقل قانونی‌اند حمله می‌کند، آن‌ها را توقیف می‌کند و مورد آزار قرار می‌دهد، نمی‌تواند میزبان رویداد روز جهانی دریانوردی باشد. ما مفتخریم که در کنار اعضای شورای IMO (سازمان بین‌المللی دریایی) ایستاده‌ایم تا تعهد خود را به آزادی ناوبری تایید کنیم.

بازار ارز آرام است

با وجود انتشار این اخبار تحریک‌آمیز، شرایط موجود هنوز نتوانسته‌ است سیگنال‌های افزایشی را برای بازار ارز ایران ارسال کند. در حالی که برخی اخبار منفی دیگر هم وجود دارد. از جمله اینکه دولت بر مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها پافشاری و به این ترتیب پیام کاهش درآمدهای ارزی را به بازار مخابره کرد. همچنین آمریکا ۱۴ بانک عراقی مرتبط با ایران را به این دلیل که دلار آمریکا را در اختیار ایران قرار داده‌اند، تحریم کرده است. علی‌رغم انتشار چنین اخباری، این روزها قیمت دلار با اقدامات بازارساز در حال کاهش است.

ارسال سیگنال‌های مثبت سیاسی درباره توافق کوچک احتمالی میان ایران و آمریکا، مجوز آمریکا به عراق برای بازپرداخت محدود بخشی از بدهی‌های خود به ایران و سفر وزیر خارجه عمان به تهران در هفته جاری، از جمله عواملی بود که قیمت دلار را به سمت در خروجی کانال ۴۹ هزار تومانی و قرار گرفتن در کانال پایین‌تر هدایت کرد.

پیش‌بینی‌ها از قیمت دلار چه می‌گویند؟

در این میان، برخی کارشناسان معتقدند تاثیر اقدامات بازارساز کوتاه‌مدت است و شاخص‌های اقتصادی می‌تواند قیمت دلار را در درازمدت افزایشی کند.

فردین آقابزرگی، کارشناس اقتصادی نوسان قیمت دلار را حرکتی طبیعی عنوان کرد و گفت: «میل دلار به روند افزایشی در بازار ارز تقریبا معقول و منطبق بر واقعیت‌های اقتصادی است و اکنون توانایی عرضه است که تعیین‌کننده اصلی قیمت دلار در بازار است.»

وی با بیان‌ اینکه یکی از متغیرهای اثرگذار بر بازار ارز به ویژه دلار موضوعات سیاسی، ارتباطات و مسایل غیراقتصادی است خاطرنشان کرد: «به نظر می‌رسد با توجه به حجم و رشد نقدینگی، عدم ورود منابع ارز حاصل از صادرات و همین‌طور رشد اقتصادی که از متغیرهای اصلی تعیین کننده نرخ ارز است، موضوعات سیاسی تاثیر کمتری بر قیمت دلار دارد.»

آقابزرگی ادامه داد: «در نهایت توانایی عرضه است که تعیین‌کننده اصلی قیمت دلار در بازار است که متاسفانه بانک مرکزی و دولت چنین ذخیره‌ای ندارند. بنابراین تمایل قیمت دلار به روند صعودی امری قابل پیش‌بینی است.»

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها