کد خبر: ۵۳۹۰۱
۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷
پنتاگون اعلام کرد در حملات اخیر آمریکا به عراق و سوریه هیچ ایرانی جان خود را از دست نداده است.

 پنتاگون در پاسخ به سوالاتی درباره تلفات حمله روز جمعه آمریکا به مواضعی در عراق و سوریه که گفته شده متعلق به گروه‌های مورد حمایت ایران بوده است، اعلام کرد که از کشته شدن هیچ ایرانی در این حملات اطلاعی ندارد.

ایالات متحده در پاسخ به حمله پهپادی هفته گذشته به یک پایگاه آمریکایی در اردن که سه کشته و ده‌ها مجروح بر جای گذاشت حملاتی را علیه ۸۵ هدف در عراق و سوریه انجام داد که بنابر گزارش‌ها در نتیجه آن نزدیک به ۴۰ نفر، ازجمله غیرنظامیان جان خود را از دست دادند.

بنابر گزارش رویترز، پاتریک رایدر، سرلشکر نیروی هوایی آمریکا به خبرنگاران گفت که نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که در این حملات هیچ ایرانی کشته نشده است، اما او بدون ارائه جزئیات بیشتر خاطرنشان کرد که احتمال تلفات دیگری نیز وجود دارد.

حشد الشعبی عراق که یک نیروی امنیتی مردمی شامل گروه‌های تحت حمایت ایران است، اعلام کرد که ۱۶ تن از اعضای آن، از جمله افراد مبارز و پزشکان کشته شدند. دولت عراق پیشتر گفته بود که غیرنظامیان نیز در میان این ۱۶ نفر هستند.

رامی عبدالرحمن، مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه که اخبار جنگ در سوریه را گزارش می‌دهد، گفت که در سوریه، ۲۳ نفر که از مکان‌های مورد هدف محافظت می‌کردند، کشته شدند.

اما پاتریک رایدر تلاش کرد وجود تلفات در حملات روز جمعه را کم اهمیت جلوه دهد و افزود: البته منصفانه است که نتیجه بگیریم احتمالاً تلفاتی در این حملات وجود داشته است، اما ارزیابی در این زمینه در حال انجام است.

وی همچنین گفت از زمان حملات روز جمعه، دو حمله علیه نیروهای آمریکایی در سوریه انجام شده، اما هیچ آسیبی به نیروهای آمریکایی وارد نشده است.

پنتاگون پیش از این تاکید کرده است که خواهان جنگ با ایران نیست و معتقد نیست که تهران نیز خواهان جنگ باشد. این در شرایطی است که فشار جمهوری‌خواهان بر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای وارد کردن ضربه مستقیم به ایران افزایش یافته است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز حملات هوایی روز جمعه آمریکا به مناطقی در عراق و سوریه را به شدت محکوم کرد و آن را تامین‌کننده اهداف رژیم صهیونیستی دانست.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تاکید کرد که این حملات، آمریکا را بیشتر از قبل در منطقه درگیر می‌کند و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

همچنین وزارت دفاع سوریه حملات آمریکا به مناطق شرقی این کشور را محکوم کرد و آن را نشانه‌ای دیگر بر همدستی واشنگتن با گروه تروریستی داعش و تلاش برای احیای دوباره آن دانست.

دمشق با اشاره به شهادت و مجروح شدن چندین غیرنظامی و نظامی در این حملات افزود: منطقه‌ای که حملات آمریکا در شرق سوریه آن را هدف قرار داد، همان منطقه‌ای است که ارتش سوریه با بقایای گروه تروریستی داعش می‌جنگد. این تجاوز آمریکا هیچ توجیهی جز تلاش برای تضعیف توانایی ارتش سوریه و متحدانش در زمینه مبارزه با تروریسم ندارد، اما ارتش به دفاع از سرزمین و مردم سوریه و ضربه زدن به همه سازمان‌ها ادامه خواهد داد.

یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق هم با محکوم کردن این حملات تصریح کرد: «حملات آمریکا نقض حاکمیت و تضعیف تلاش‌های دولت عراق است و در زمانی انجام شده است که عراق به دنبال تضمین ثبات منطقه است و این حملات تاثیرات مخربی به دنبال خواهد داشت.

ناصر کنعانی در ادامه ضمن هشدار مجدد درباره خطر گسترش ابعاد و جغرافیای جنگ و درگیری در منطقه افزود: همان‌گونه که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است، ریشه تنش و بحران در منطقه به اشغالگری رژیم اسرائیل و تداوم عملیات نظامی این رژیم در غزه و نسل‌کُشی فلسطینیان با حمایت نامحدود آمریکا برمی‌گردد و بازگشت ثبات و امنیت در منطقه جز در سایه تمرکز بر ریشه بحران و علاج آن متصور نیست.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها