کد خبر: ۷۶۵۰
۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۴
معضلات بازار رمزارزها؛
شرکت تحلیل درون زنجیره‌ای Chainalysis می‌گوید: ضرر ناشی از هک کریپتو از ژانویه تا جولای ۲۰۲۲، ۶۰ درصد افزایش یافته و به ۱.۹ میلیارد دلار رسیده است.
به گزارش جدید پرس:

طبق گزارشی از رویترز در 16 آگوست و بر اساس یک پست وبلاگی، زیان ناشی از هک ارزهای دیجیتال در هفت ماه اول سال تقریباً 60 درصد افزایش یافت و به 1.9 میلیارد دلار رسید که ناشی از افزایش سرمایه‌های سرقت شده از پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) بود. از شرکت تحلیل درون زنجیره‌ای بلاکچین Chainalysis که روز سه شنبه منتشر شد که"در مدت مشابه سال گذشته، وجوه سرقت شده از هک بالغ بر 1.2 میلیارد دلار بود".

 

برنامه‌های DeFi، که بسیاری از آنها بر روی بلاکچین اتریوم اجرا می‌شوند، پلتفرم‌های مالی هستند که وام‌دهی با ارزهای دیجیتال را در خارج از بانک‌های سنتی امکان‌پذیر می‌کنند. Chainalysis اشاره کرد که با توجه به هک شدن 190 میلیون دلاری پل زنجیره‌ای یا کراس-چین Nomad و هک شدن 5 میلیون دلاری چندین کیف پول سولانا در هفته اول آگوست، این روند به این زودی‌ها تغییر نخواهد کرد. Chainalysis در ادامه می‌گوید: «پروتکل‌های DeFi منحصراً در برابر هک آسیب‌پذیر هستند، زیرا کد منبع باز آن‌ها می‌تواند توسط مجرمان سایبری که به دنبال سوء استفاده‌ها هستند، مورد مطالعه قرار گیرد و این امکان وجود دارد که انگیزه‌های پروتکل‌ها برای رسیدن به بازار و رشد سریع منجر به نقص در بهترین شیوه‌های امنیتی شود».

ارز دیجیتال

 

این شرکت آمریکایی نوشت: بسیاری از وجوه دزدیده شده از پروتکل‌های دیفای را می‌توان به هکر‌های وابسته به کره شمالی، به ویژه واحدهای هک نخبه مانند Lazarus Group نسبت داد. Chainalysis تخمین می‌زند که تا کنون در سال جاری، گروه‌های وابسته به کره شمالی تقریباً یک میلیارد دلار ارز دیجیتال را از پروتکل‌های DeFi سرقت کرده‌اند. با توجه به کلاهبرداری‌های رمزنگاری شده، این شرکت اطلاعاتی بلاکچین در راستای کاهش قیمت دارایی‌های دیجیتال، تا ماه جولای شاهد کاهش شدید 65 درصدی بود. کل درآمد کلاهبرداری در سال منتهی به جولای 1.6 میلیارد دلار بود که 65 درصد از حدود 4.46 میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت.

 
 

کلاهبرداران ممکن است، جعل مشاغل مشروع باشند و کوین یا توکن‌های رمزنگاری تقلبی ارائه دهند. کیم گرائر (Kim Grauer)، مدیر تحقیقات Chainalysis، در ایمیلی به رویترز اشاره کرد: «کلاهبرداری‌ها در درجه اول به دلیل رکود ارزهای رمزنگاری‌شده کاهش می‌یابند، همچنین به دلیل پیروزی‌های مجری قانون زیادی که در برابر کلاهبرداران و راه‌حل‌های محصولی که صرافی‌ها می‌توانند، برای مبارزه با کلاهبرداری استفاده کنند، کاهش یافته است». بر اساس گزارش CoinGecko، ارزش بازار کریپتو اواخر روز پنجشنبه به 1.1 تریلیون دلار رسید که از حدود 2.35 تریلیون دلار در ابتدای سال بیش از 50 درصد کاهش داشت. بیت‌کوین تاکنون در سال جاری تقریباً 48 درصد کاهش قیمت داشته و در چند ماه گذشته بین 20.000 تا 24.000 دلار در نوسان بوده است.

ارز دیجیتال

Chainalysis گفت که از ژانویه 2022، درآمدهای مربوط به کلاهبرداری مطابق با قیمت بیت‌کوین کاهش یافته است. نه تنها درآمد حاصل از کلاهبرداری کاهش یافت، بلکه تعداد تجمعی انتقال‌های فردی به کلاهبرداری در سال 2022 کمترین میزان در چهار سال گذشته بود. Chainalysis در این گزارش می‌گوید: "این اعداد نشان می‌دهد که افراد کمتری نسبت به همیشه درگیر کلاهبرداری‌های ارزهای دیجیتال هستند". یکی از دلایل این امر می‌تواند این باشد که با کاهش قیمت رمزارزها، کلاهبرداری‌های ارزهای دیجیتالی که معمولاً خود را به عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری غیرفعال در این بازار با بازده وعده ‌داده‌ شده بزرگ، نشان می‌دهند، برای قربانیان احتمالی کمتر فریبنده هستند.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها