کد خبر: ۵۵۴۴۹
۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰
۲۵ هزار نفر در ایران در لیست انتظار پیوند عضو قرار دارند که از این تعداد، روزانه ۷ تا ۱۰ نفر به دلیل نرسیدن عضو مناسب پیوندی جان خود را از دست می‌دهند.

بیش از ۲۵ هزار نفر در ایران در لیست انتظار پیوند عضو قرار دارند که از این تعداد روزانه ۷ تا ۱۰ نفر به دلیل نرسیدن عضو مناسب پیوندی فوت می‌کنند؛ یعنی در هر دو ساعت، تقریبا یک نفر.

این در حالی است که سالانه ۵ تا ۸ هزار نفر در ایران به دلایلِ منجر به مرگ مغزی فوت می‌کنند که حدود ۳ هزار نفر از آنها قابلیت اهدای عضو دارند. اما چون خانواده‌های این افراد (افراد مرگ مغزی) به اهدای عضو رضایت نمی‌دهند، تمام اعضای آنها به طور سالم زیر خاک می‌رود و از بین می‌رود.

هر فرد مرگ مغزی می‌تواند جان ۸ بیمار نیازمند عضو جدید را نجات دهد. در حالی که بسیاری از خانواده‌ها راضی به اهدای اعضای عزیزان مرگ مغزی خود نمی‌شوند و مهم‌ترین دلیل این است که نمی‌خواهند باور کنند که عزیزشان فوت کرده و هنوز امید بازگشتش به زندگی را دارند. آنها حاضرند او را به خاک بسپارند اما اجازه نمی‌دهند اعضای او به دیگر بیماران پیوند زده شود تا عزیزشان دست‌کم به این شیوه به زندگی در این دنیا ادامه دهد.

انجمن اهدای عضو ایرانیان به منظور فرهنگ‌سازی موضوع مهم اهدای عضو، نشستی را دیروز (۲ اسفند) با حضور اصحاب رسانه، خانواده‌های متوفیانِ مرگ مغزی، افراد گیرنده‌ی عضو و اساتید بنام جامعه‌شناسی و پزشکی برگزار کرد.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها