کد خبر: ۵۳۸۴۶
۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۰
اهدای خون توسط زنان در کشورهای دیگر حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد، اما در ایران کمتر از ۵ درصد است. این یعنی نیمی از جمعیت کشور خون اهدا نمی‌کنند و در مواقع بحرانی می‌تواند منجر به بروز چالش شود.

 مریم سرخوش: دکتر مصطفی جمالی، مدیرعامل سازمان انتقال خون در نشست خبری دهه فجر در پاسخ به سوال همشهری آنلاین درباره آمار اهدای خون در کشور از سوی گروه‌های مختلف بیان کرد: شاخص کشوری اهدای خون به ازای هزار نفر جمعیت اکنون 26 است، اما هم در گروه سنی بانوان و هم گروه جوانان شاهد کاهش اهدای خون هستیم.

وی با بیان این که جنگ تحمیلی، باعث ترویج فرهنگ اهدای خون در ایران شد، افزود: انتقال و اهدای خون در زمان جنگ به دلیل حس نوعدوستی مردم رشد کرد و اکنون جایگاه خوبی در این حوزه داریم. اما مشکل اینجاست که در حال حاضر میانگین سنی اهداکنندگان افزایش پیدا کرده و جوانان بسیار کم خون اهدا می‌کنند.

جمالی تاکید کرد: افراد از 65 سال به بعد از چرخه اهدای خون خارج می‌شوند و اگر جوانترها جایگزین نشوند، ما با مشکلات متعددی مواجه می‌شویم. چون جمعیت کشور رو به سالمندی است و قطعا نیاز به خون و فرآورده‌های آن افزایش پیدا می‌کند. این یک هشدار است که هم اهدای خون بانوان و هم جوان‌ها افزایش پیدا کند و در غیر اینصورت طی 5 تا 10 سال آینده دیگر جایگاهی که اکنون در اختیار داریم را نخواهیم داشت.

این مسئول درباره این که چرا تمایل به اهدای خون در زنان کمتر است، بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین دلایل برای کاهش اهدای خون از سوی زنان، نزدیک نبودن به امکانات اهداست. چندی پیش یک طرح برای اهدای خون محلات با همکاری شهرداری تهران انجام شد و حدود 27درصد بانوان خون اهدا کردند. دلیلش هم این بود که مرکز اهدای خون نزدیک محل سکونت آنها قرار گرفته بود. 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها