کد خبر: ۳۲۱۷۸
۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
اهدای خون در ایران کاملا ایمن و داوطلبانه است و این کار توسط مردم خیر انجام می شود.
به گزارش جدید پرس:

خون و فرآورده های خونی با تمام پبشرفت علم پزشکی هنوز جایگزینی ندارند و نیاز به خون در بیماران همیشگی و  دائمی است.

اهدای خون در ایران کاملا ایمن است و افراد پس از انجام معاینات لازم به اتاق خونگیری هدایت می شوند.

اهدای خون در کشور ما کاملا داوطلبانه و توسط مردم خیر و نوع‌دوست کشورمان انجام می شود و افراد با نیت رفع نیاز بیماران به خصوص در مناسبت هایی مانند شب قدر و ایام محرم و صفر اقدام به اهدای خون می کنند.

فردین بلوچی، معاون فنی سازمان انتقال خون کشور گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان تیر، ۷۷۴ هزار و ۳۰۰ واحد اهدای خون در سراسر کشور داشته ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد چهار درصدی برخوردار است. 

به گفته وی استان‌های لرستان، خراسان شمالی، چهار محال و بختیاری و گلستان از رشد خوبی در زمینه اهدای خون در چهار ماه اول سال در کشور برخوردار بوده اند. 

او افزود: هم اکنون با همکاری و مشارکت مردم نوع‌دوست میزان ذخایر خون در کشور بین ۹ تا ۱۰ روز است و شرایط خوبی داریم؛ اما نیاز به خون همیشگی و دائمی است و مردم خیر باید به صورت مستمر اقدام به اهدای خون کنند.

فردین بلوچی، معاون اجتماعی سازمان انتقال خون ایران گفت: ظرفیت ذخایر خون کشور در شرایط مناسبی است و نیاز‌های خونی کشور تامین شده است؛ اما بیشترین نیاز ما گروه خونی O منفی است.

معاون اجتماعی سازمان انتقال خون ایران با اشاره به پویش نذر خون از اول محرم تا پایان صفر، از مردم خواست با مراجعه به پایگاه اینترنتی نوبت دهی سازمان انتقال خون، در روز‌های تعیین شده برای اهدای خون مراجعه کنند.

بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون ایران نیز با اشاره به نیاز روزانه بیماران به خون و فرآورده های آن، گفت:  نیاز روزانه بیمارانی همچون تالاسمی ها، دیالیزی ها، سرطانی ها و هموفیلی ها برای دریافت خون و فرآورده های آن مهم است که امیدواریم به این موضوع توجه ویژه شود.

سیدمنتظر شبر، سرپرست اداره کل انتقال خون استان تهران گفت: از ابتدای سال تا الان  ۲۲ هزار و ۸۸۰ نفر از اهداکنندگان برای اولین بار اقدام به اهدای خون کرده اند. همچنین در همین بازه زمانی ۶۰ هزار و ۹۴۵ نفر از اهداکنندگان خون را افراد مستمر تشکیل داده اند.

به گفته وی از ابتدای سال تاکنون ۱۵۴ هزار و ۷۵۸ نفر به مراکز اهدای خون در استان تهران مراجعه کرده اند. از میان مراجعه کنندگان ۱۲۶ هزار و ۷۹۶ نفر موفق به اهدای خون شده اند.

او بیان کرد: در حال حاضر میزان ذخیره خون و فرآورده‌های خونی مناسب است؛ اما نیاز به خون به دلیل انجام عمل‌های جراحی سنگین در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تهران همیشگی است و توصیه می‌کنیم تا افراد بیشتری در این امر خیر مشارکت کنند.

ناظمی، معاون فنی انتقال خون استان تهران هم گفت: در سال گذشته حدود ۴۷۰ هزار نفر به مراکز انتقال خون سطح استان تهران مراجعه کرده و ۳۸۰ هزار واحد اهدای خون داشته ایم. بررسی ها نشان می دهند که این آمار در سال جاری رو به بهبود است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها