کد خبر: ۵۲۴۴۳
۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۰
پس از مخالفت نخست‌وزیر اسرائیل با حمایت کاخ‌سفید از «تشکیل کشور مستقل فلسطین»، امروز جمعه ۱۹ ژانویه موج جدیدی از انتقادات آمریکایی از کاخ‌سفید گرفته تا کنگره، علیه سیاست‌های بنیامین نتانیاهو به راه افتاد.

«آمریکا دست از تلاش برای دستیابی به راه حل دو کشوری برنخواهد داشت؛ طرحی که هم به نفع اسرائیلی‌هاست و هم فلسطینیان»، این اظهارات سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا جان کربی در واکنش به مواضع نتانیاهو است.

این مقام کاخ‌سفید همچنین با اذعان به این که «تعداد تلفات غیرنظامی جنگ در غزه بسیار زیاد است»، در مخالفت با سیاست‌های تل‌آویو تصریح کرد «غزه پس از جنگ وجود خواهد داشت و دوباره اشغال نخواهد شد».

نتانیاهو در نشست خبری شب گذشته خود و در واکنش به صحبت‌های وزیر خارجه آمریکا آنتونی بلینکن درباره تشکیل کشور فلسطین برای خارج‌شدن از درگیری‌ها گفته بود که ما باید بتوانیم حتی به دوستان خود «نه» بگوییم.

شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی به نقل از مقامات کاخ‌سفید درباره جزئیات این اختلاف‌نظرها گزارش داد که «بلینکن به نتانیاهو گفته هیچ راه‌حل نظامی برای حماس وجود ندارد و باید متوجه این موضوع باشید، وگرنه تاریخ تکرار خواهد شد».

این موج مخالفت‌ها با تل‌آویو محدود به کاخ‌سفید نماند و به کنگره آمریکا هم رسید. سناتور دموکرات کریس مورفی تصریح کرد که «مخالفت نتانیاهو با تشکیل کشور فلسطین تصویب بسته کمکی به اسرائیل را در مجلس سنا پیچیده خواهد کرد».

سناتور آمریکایی دیگر پیتر ولش هم با بیان اینکه نتانیاهو نگرانی‌های ایالات متحده را درک نمی‌کند، خاطرنشان کرد کرد «امتناع نتانیاهو از تشکیل کشور فلسطین نشان می‌دهد که او می خواهد پول آمریکا را بگیرد اما مثل همیشه توصیه‌های آن را رد کند».

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها