کد خبر: ۴۳۹۴۴
۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
ممکن است طولانی ترین نخست وزیر اسرائیل، پایان کار سیاسی خود را ببیند. این اولین بار نیست که درباره‌ی پایان کار سیاسی طولانی نتانیاهو بحث می‌شود. با این وجود، اشتباهی که او این‌بار مرتکب شده؛ بسیار فاحش است.

کارشناسان فکر می‌کنند که ممکن است آینده‌ی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، پس از حمله‌ی بی‌سابقه‌ی حماس در خطر باشد. به گفته‌ی یکی از اعضای سابق پارلمان اسرائیل، این آغاز سقوط نتانیاهو است. دانیل بنسیمون می‌گوید که این اولین بار نیست که درباره‌ی پایان کار سیاسی طولانی نتانیاهو بحث می‌شود. با این وجود، اشتباهی که او این‌بار مرتکب شده؛ بسیار فاحش است. او در ماموریت اصلی خود،که تضمین امنیت مردمش است؛شکست خورد. او گفت:« بخاطر او،دولت و ارتش روز شنبه، ۷ اکتبر در مرز نوار غزه غایب بودند. او بهای سنگینی خواهد پرداخت.» نیروهای حماس با عملیات «طوفان الاقصی» اسرائیل را غافلگیر و طی آن از طریق دریا، زمین و هوا با شلیک همزمان هزاران موشک به مناطقی در جنوب اسرائیل نفوذ کردند. نیروهای حماس دست کم ۱۵۵ اسیر جنگی گروگان گرفتند.

این عملیات با بمباران شدید نوار غزه توسط اسرائیل پاسخ داده شد. تعداد تلفات در اسرائیل تا کنون بیش از ۱۴۰۰ نفر بوده است. در حالی که دولت اشغالگر تقریبا ۳۰۰۰ فلسطینی را کشته است که یک چهارم آن‌ها کودک بودند. بیش از ۱۰۰۰۰ نفر زخمی شده اند. به گفته‌ی مقامات و رسانه‌های اسرائیل، در صورتی که تحقیقات دولتی به این نتیجه برسد که او مسئول کشت و کشتارهای حمله‌ی حماس است، ممکن است طولانی ترین ترین نخست وزیر اسرائیل، پایان کار سیاسی خود را ببیند. حزب لیکود به رهبری نتانیاهو معتقد است که تشکیل کمیته‌ی تحقیقات پس از جنگ «حتمی» است. میش بن‌ امی، رییس دفتر مدیریت مسائل اجتماعی لیکود، به خبرگزاری فرانسه گفت:« کمیته‌ای توسط یک دولت وحدت ملی تشکیل خواهد شد و اگر نتانیاهو اشتباهی مرتکب شده باشد، باید بهایش را بپردازد. در این میان جنگی وجود دارد و نخست وزیر در مقام رهبری آن است.»

آغازی بر یک سقوط؛ آیا نتانیاهو مجبور به استعفا خواهد شد؟

 

آکیوا الدار، کارشناس سیاسی، ادعا کرد که نتانیاهو کاملا شکست خورد: « او هشدارهای ارتش را نادیده گرفت. نتانیاهو اولویت را به اسکان در کرانه‌ی باختری داد و به طور کلی کیبوتص های چپ را مورد غفلت قرار داد. او اسیر این تصور نادرست بود که حماس هرگز جرات چنین حمله‌ی بی‌رحمانه‌ی به ما را نخواهد داشت.» علاوه بر این، الدار اضافه کرد که او قادر به تصمیم‌گیری نیست.

هانال کراستال، تحلیل‌گر سیاست محلی، گفت:« نتانیاهو از نظر قانونی موظف به استعفا نیست، اما فشار افکار عمومی به حدی خواهد رسید که برای او چاره‌ای جز استعفا باقی نخواهد گذاشت. در غیر اینصورت کل کشور به خیابان‌ها می‌آیند.»

یکی از مفسران رادیو اسرائیل نیز با همین رویکرد، اشاره کرد که تشکیل « دولت اضطراری و جنگی» که شامل مخالفان نیز می‌شد، «باید ظرف ۴۸ ساعت پس از فاجعه‌ رخ می‌داد، اما نتانیاهو پنج روز صبر کرد. این یک رسوایی واقعی است.» یک مقام ارشد دولتی به خبرگزاری فرانسه گفت که هیچ جلسه‌ی اضطراری دولتی در زمان حمله‌ی حماس برگزار نشد.

نتانیاهو علاوه بر مشکلاتی که با اصلاحات برنامه‌ریزی شده‌اش در قوه‌قضاییه داشت که از ژانویه به تظاهرات عظیمی در سراسر اسرائیل منجر شد، در سه پرونده‌ی فساد متهم شده است. با این وجود، او در آخرین انتخابات قانون‌گذاری در نوامبر سال گذشته پیروز شد و افراطی‌ترین دولت ائتلافی جناح راست در تاریخ اسرائیل را تشکیل داد. با این حال، مردم از نخست‌وزیر راضی نیستند. خاخام الیزر موشه در شهر قدیمی اورشلیم به خبرگزاری فرانسه گفت:« او ما را فریب داد. ما به او اعتماد کردیم زیرا او برای تحصیل در موارد تلمودی پول اختصاص داد. او وقتی‌ بچه‌های ما را سلاخی می‌کنند، پول چه فایده‌ای دارد؟ او باید استعفا دهد. او دیگر شایسته‎‌ی حکمرانی نیست.»

مخالفان نتانیاهو بر این باورند که تفرقه‌ای که او با طرح اصلاحات قضایی خود در جامعه‌ی اسرائیل ایجاد کرده، برای او نتیجه‌ی معکوس خواهد داشت. یکی از مفسران رادویی گفت:« او مخالفان خود را خائن خواند، اما آن‌ها کسانی هستند که به دست حماس کشته شدند؛ آن‌ها نیز کسانی هستند برای سامان دادن اوضاع به غزه خواهند رفت.» رامیم آتالی، راننده‌ی اکسی اورشلیم صریح‌تر بود:« زندان. اینجاست که او باید کار سیاسی خود را پایان دهد. کاری که او انجام داد نابخشودنی است و او این را می‌داند.»

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها