کد خبر: ۴۹۹۵۸
۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو به روزنامه هم میهن گفت:ایران‌خودرو و سایپا پیشرفته‌ترین سیستم‌های مدیریت منابع انسانی را در کشور دارند و همیشه الگوی سایرین بوده‌اند، البته جاهایی کم و زیاد شده ولی به لحاظ متدولوژی مدیریتی و وجود سیستم‌ها همیشه بهترین‌ها را داشته‌اند.
او افزود:شرکت‌های خودروساز بزرگ ایرانی به‌ویژه یکی از این دو شرکت، از نظر پرداخت دستمزد جزو سرآمدها بوده‌اند. معروف است زمان یکی از مدیران سابق ایران‌خودرو، انقدر گوشت و مرغ و برنج می‌دادند که بعضاً در یخچال‌شان جا نداشتند. در آن زمان، رسیدگی به کارگرها بسیار بالا بود. به هر حال در 30 سال گذشته، پرداخت دستمزدها بالا و پایین داشته، اما آنگونه که می‌دانم ظاهراً حقوق کارکنان ایران‌خودرو و سایپا جزو بالاترین حقوق‌ها هستند و از بخش خصوصی جلو زده‌اند. البته مواردی که اشاره کردم مختص به بخش کارگری است. بخش مهندسی فرق دارد.

کاکایی یکی از اشکالات بزرگ را تورم نیروی انسانی سفارشی دانست و گفت:. خرداد 99 آقای امیرآبادی‌فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس گفت، 8 هزار نفر استخدام در صنعت خودرو به‌یک‌صورت سفارشی بوده است. قبلاً هم آقای جواد نجم‌الدین، عدد سه هزار نفر را گفته بود و اخیراً هم دو سه هزار نفر سفارشی استخدام شده‌اند. اینها اکثراً افراد ناکارآمدی هستند، البته افراد کارآمد هم بین‌شان وجود دارد، اما فرد سفارشی معمولاً برای کار کردن نمی‌آید..با وجود این افراد سفارشی، حتی افراد کارآمد هم به‌تدریج ناکارآمد می‌شوند و انگیزه‌شان را از دست می‌دهند. به‌عبارتی شایسته‌سالاری اکنون در صنعت خودروی ایران جایی ندارد.
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها