کد خبر: ۴۹۰۴۶
۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
نشریه »فارن افرز» امروز در مقاله‌ای با اشاره به دستاوردهای حماس از عملیات طوفان الاقصی، نوشت که وحشی‌گری‌های رژیم صهیونیستی به پیشبرد اهداف جنبش مقاومت اسلامی کمک می‌کند.

در گزارش فارن افرز آمده است: یحیی السنوار رهبر کنونی حماس در غزه معتقد است که در مبارزات مسلحانه فلسطین باید پیش دستی کرد. برای او، تنها نیروی تهاجمی و نمایش قدرت می ‌تواند راه را برای مذاکرات عادلانه ‌تر با اسرائیل هموار کند.

السنوار از اواخر سال ۲۰۱۹ که به مرد شماره یک حماس در غزه تبدیل شد، شروع به عملی کردن این دیدگاه کرد. او به دنبال استفاده از کنترل حماس بر این باریکه برای گرفتن امتیازهای بیشتر از اسرائیل بود. السنوار به گسترش گردان های قسام ادامه داد و توان آن را از کمتر از ۱۰ هزار جنگجو در دهه اول قرن جاری میلادی به ۳۰ هزار نفر یا بیشتر افزایش داد.

فارن افرز نوشت: حماس با انجام عملیات ۱۵ مهر نشان داد که اسرائیل شکست‌ناپذیر نیست، برخلاف سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف)، که بسیاری از فلسطینی‌ ها احساس می ‌کنند برای پیشبرد اهداف آنها کار چندانی انجام نداده است. هر چقدر هم که غزه خسارات زیادی را متحمل شود، حمله حماس به فرآیند آزادی خواهی فلسطینیان عینیت بخشیده و با تحریک اسرائیل برای تهاجم ویرانگر و کشتار گسترده غیرنظامیان، توجه جهانی فوق العاده ای را به وحشیگری اشغالگران و کنترل اسرائیل بر سرزمین های فلسطینی جلب کرده است. این نتایج احتمالاً پیامدهای وسیعی برای آینده این مناقشه خواهند داشت.

جنگ هر چقدر هم که هزینه سنگینی برای غزه داشته باشد، نتیجه آن تبدیل شدن غزه به یک قطعه کلیدی از مبارزات آزادی ‌بخش فلسطین و قرار دادن آن در مرکز توجهات بین‌ المللی بوده است.

در ادامه این مطلب عنوان شد: تاکنون و علیرغم یورش پنج هفته‌ای یکی از قدرتمندترین ارتش ‌های جهان و آوارگی اکثریت قریب به اتفاق مردم غزه و جان باختن بیش از ۱۷ هزار نفر، اندک نشانه‌ای از ریشه‌کنی حماس دیده نمی‌شود. این گروه نه تنها توانسته خود را حفظ کند بلکه استقلال خود را از رهبری خارجی سازمان و همچنین متحدان عرب و ایران که هشداری در مورد حمله نیمه مهر دریافت نکرده بودند، علنی ساخته است. توانایی حماس برای حفظ انسجام خود، کادر رهبری نظام مند، حضور رسانه‌ ای و شبکه پشتیبانان، تمام بحث‌ های جاری پیرامون حکومت آینده نوار غزه را زیر سوال می‌ برد.

اکنون که نیروهای اسرائیلی در تحقق اهداف خود در غزه شکست خورده ‌اند، تل آویو عملیات نظامی خود را در کرانه باختری از طریق حملات روزانه، دستگیری ‌های دسته جمعی و سرکوب‌ های گسترده افزایش داده است. این نه تنها چشم انداز جنگ دو جبهه ای را پس از سال ها تلاش اسرائیل برای جداسازی دیگر اراضی اشغالی فلسطین از نوار غزه افزایش می دهد، بلکه نشان می ‌دهد که این ارتش ممکن است به پیشبرد اهداف حماس برای پیوند مجدد غزه با مبارزات دیگر بخش های فلسطین کمک کند.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها