۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
تلسکوپ فضایی جیمز وب دو تصویر وسیع خیره‌کننده از سحابی شکارچی (Orion Nebula) را به اشتراک گذاشته است که فقط ۱۳۴۴ سال نوری از زمین فاصله دارند. در این تصاویر به کشف اجسام سیاره‌مانندی اشاره شده است که با جرمی به اندازه سیاره مشتری به‌طور آزادانه شناور هستند.

تصاویر جیمز وب از بیش از ۳۰۰۰ تصویر جداگانه ساخته شده و همچنین به نقشه تعاملی آژانس فضایی اروپا که ESASky نام دارد نیز اضافه شده است. دانشمندان با کمک این تصاویر موفق شده‌اند تا در خوشه ذوزنقه که در مرکز سحابی شکارچی قرار دارد، ده‌ها جرم سیاره‌مانند را پیدا کنند که جرم آن‌ها تقریباً به‌اندازه مشتری است و در یک مورد عجیب، به هیچ ستاره‌ای متصل نیستند.

هنوز مشخص نیست که این اجرام سیاره‌مانند چگونه شکل گرفته‌اند، اما «ساموئل پیرسون» و «مارک مک‌کاگرین» اخترشناسان آژانس فضایی اروپا آن‌ها را «اجرام دوتایی ‌هم‌جرم مشتری» یا به اختصار JuMBO نامیده‌اند. کشف اطلاعات مربوط به این اجرام و نحوه پیدایش آن‌ها به دانشمندان کمک می‌کند تا اطلاعات جدیدی درباره نحوه پیدایش ستارگان کسب کنند.

اجرام کشف‌شده توسط جیمز وب چگونه به‌وجود آمده‌اند؟

همچنین باید اشاره کرد که تاکنون سیارات شناور آزاد دیگری در سحابی شکارچی پیدا شده است، اما JuMBOها از آن جهت اهمیت دارند که به‌نظر می‌رسد به‌صورت زوج شکل گرفته‌اند. سؤالی که اخترشناسان هنوز پاسخی برای آن پیدا نکرده‌اند این است که آیا این اجسام (و سایر سیارات شناور) مستقیماً از طریق گاز سحابی شکارچی به‌عنوان ستارگان شکست‌خورده تشکیل شده‌اند یا این‌که توسط گرانش یک ستاره نزدیک که باعث خارج‌شدن آن‌ها از مدار خود شده است، از یک منظومه سیاره‌ای دیگر ربوده شده‌اند؟

حیرت دانشمندان از کشف اجرام آسمانی عجیب و غریب در سحابی شکارچی/ عکس

طبق اطلاعات موجود، JuMBOها حدود یک میلیون سال قدمت دارند، دمای آن‌ها حدود ۷۰۰ درجه سانتیگراد است و فاصله مداری‌شان بین ۲۵ تا ۳۹۰ برابر فاصله زمین تا خورشید است. همچنین با تجزیه‌وتحلیل نور ضعیفی که توسط آن‌ها منتشر می‌شود، شواهدی از بخار آب، مونوکسید کربن و متان در آن‌ها گزارش شده است.

سحابی شکارچی مملو از ستارگان در حال رشدی است که درون ابرهای گاز مولکولی آن قرار دارند. حدود ۲۸۰۰ ستاره جوان در داخل این سحابی وجود دارد و ستاره‌های بسیار بیشتری در لایه متراکم گاز و غبار آن قرار گرفته‌اند. جیمز وب با کمک دوربین نزدیک مادون قرمز که به‌اختصار NIRCam نامیده می‌شود، می‌تواند بخشی عظیمی از لایه‌های گاز و غبار این سحابی را رصد کند.