کد خبر: ۴۲۲۸۵
۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
سنسوری که برای تعیین موقعیت تلسکوپ فضایی اقلیدس اروپا استفاده می‌شد، به مشکل برخورده است اما تلاش‌ها برای حل این ایراد ادامه دارد.

سازمان فضایی اروپا (ESA) که چند وقت پیش تلسکوپ فضایی اقلیدس را پرتاب کرد تا به‌دنبال شواهد ماده و انرژی تاریک بگردد، حالا ظاهراً در فاز راه‌اندازی دچار مشکل شده است. این تلسکوپ ظاهراً در ابزاری که قرار بود به اقلیدس کمک کند تا موقعیت خود را براساس برخی ستاره‌های خاص تنظیم کند، به مشکل برخورده است.

ابزاری که در تلسکوپ فضایی اقلیدس دچار مشکل شده، Fine Guidance Sensor نام دارد و ظاهراً نتوانسته به‌درستی نگاه خود را به ستارگان قفل کند. در نتیجه، تنظیم موقعیت و جهت رصدی آن با دشواری روبه‌رو شده است.

اگر این ابزار درست عمل کند، اطلاعات سنسور به سیستم حرکتی و سیستم کنترل مدار اقلیدس ارائه می‌شود تا جایگاه این رصدخانه فضایی را در موقعیت صحیح حفظ کند. ولی از آن‌جایی که این سنسور طبق انتظار عمل نکرده است، فاز راه‌اندازی به درازا کشیده تا تیم‌های متخصص اوضاع را بررسی کنند.

نرم‌افزار تلسکوپ فضایی اقلیدس آپدیت می‌شود

«اندریاس رودالف»، مدیر عملیات اقلیدس در بیانیه‌ای در این باره گفت: «مشکل سیستم هدایت‌گر اقلیدس چیزی است که همه ما نگرانش بودیم. تیم‌های بخش قلب فنی (ESTEC)، کنترل مأموریت (ESOC)، مرکز اخترشناسی (ESAC) و صنعت در ESA ماه‌ها شب و روز بدون خستگی مشغول کار بوده‌اند، و نمی‌توانم به اندازه کافی بابت عزمشان برای حل این مشکل سپاسگزار باشم. با خوشحالی می‌گویم که آزمایش‌های اولیه خوب به‌نظر می‌رسند. در حال یافتن ستاره‌های بسیار بیشتری در آزمایش‌های خود هستیم، و اگرچه هنوز برای جشن‌گرفتن زود است و باید مشاهدات بیشتری انجام شود، اما نشانه‌ها بسیار نویدبخش هستند.»

تیم‌های سازمان فضایی اروپا یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری را برای حل این مشکل طراحی و آن را روی نسخه آزمایشی همین فضاپیما در مرکز کنترل خود امتحان کرده‌اند. نتیجه این امتحان موفقیت‌آمیز بوده و این به‌روزرسانی به تلسکوپ اقلیدس فرستاده شده است. حالا ESA باید وضعیت این رصدخانه را بررسی کند تا ببیند مشکل برطرف شده است یا خیر. سازمان فضایی اروپا در این زمینه خوشبین است.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها