کد خبر: ۳۱۲۵۶
۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
شرکت خصوصی فضایی اسپیس‌ایکس ۱۵ ماهواره جدید استارلینک را با موشک فالکون ۹ و از پایگاه هوایی وندنبرگ کالیفرنیا به فضا پرتاب و در مدار پایینی زمین (لئو) مستقر کرد.
به گزارش جدید پرس:

این پرتاب که قرار بود ابتدا بامداد چهارشنبه به وقت محلی انجام شود، ۵ ثانیه قبل از شمارش معکوس به دلیل دریافت هشداری در قسمت بالایی موشک فالکون ۹ به تاخیر افتاد و بعد از ۲۴ ساعت تاخیر نسبت به برنامه زمان‌بندی‌شده اولیه و در بامداد پنجشنبه به وقت محلی (شامگاه پنجشنبه به وقت تهران) انجام شد.

موشک فالکون ۹ بدون مشکل و با حمل ۱۵ ماهواره استارلینک از روی زمین بلند شد و مرحله بالایی آن بر اساس برنامه‌ریزی‌ها به‌خوبی و ۹ و نیم دقیقه بعد از پرتاب به زمین بازگشت و به صورت عمودی روی سکوی بدون سرنشین متعلق به اسپیس ایکس و لنگرانداخته در بندری در فلوریدا فرود آمد.

بر اساس توصیفی که از این پرتاب توسط شرکت اسپیس ایکس ارائه شده است، این دهمین باری بود که موشک فالکون ۹ ماموریتی برای اسپیس ایکس انجام می‌داد و پیشتر در پرتاب‌های ۹ و ۱۵ ژوئیه (۱۹ , ۲۵ خرداد) اولین مرحله پرتاب فقط ۱۶ ثانیه زمان برده بود که بی‌نظیر به شمار می‌آید.

بر اساس این خبر، مرحله بالایی یا قسمت دوم فالکون ۹ به حمله ۱۵ ماهواره استارلینک تا رسیدن به مدار پایینی زمین (لئو) ادامه داد. ماهواره‌ها ۱۵ دقیقه بعد از پرتاب در این مدار قرار خواهند گرفت؛ با اینکه تایید محل استقرار درست ماهواره‌ها مدتی زمان خواهد بود. این پرتاب چهل و هشتمین ماموریت سازمان فضایی خصوصی اسپیس ایکس در سال جاری میلادی به شمار می‌آید.

شرکت فضایی خصوصی اسپیس‌ایکس با داشتن مجوز لازم قصد دارد یک صورت فلکی ۱۲ هزار ماهواره‌ای را در مدار قرار دهد و درخواست تاییدیه برای افزودن ۳۰ هزار ماهواره دیگر را نیز ارائه کرده است. این ماهواره‌ها اینترنت پرسرعت را با هزینه‌ای کم ارائه می دهند. این شرکت تاکنون چهار هزار و ۴۵۰ ماهواره عملیاتی استارلینک را در مدار لئو زمین قرار داده است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها