کد خبر: ۲۸۵۸۵
۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰
یک کارشناس مسائل روسیه: شورش گروه واگنر تهدید جدی برای پوتین نیست/ دولت روسیه، تحولات را مدیریت خواهد کرد
به گزارش جدید پرس:

شعیب بهمن در مورد شورش گروه" واگنر "به رهبری" یوگنی پریگوژن" علیه مسکو گفت: آن چه که باعث پدید آوردن این اتفاقات و تحولات شده است در وهله اول به اختلاف داخلی در داخل روسیه در حوزه مدیریت و هدایت جنگ اوکراین بر می‌گردد، اختلافی که بین گروه واگنر به رهبری یوگنی پریگوژین با "سرگئی شویگو" وزیر دفاع روسیه و رییس ستاد ارتش روسیه پدید آمده است.
این کارشناس مسائل روسیه با بیان اینکه در جریان عملیات های جنگی علیه اوکراین به خصوص عملیات اخیر در شهر "باخموت" این اختلاف نمود بیشتری پیدا کرد و آقای پریگوژین به شیوه هدایت و مدیریت جنگ از سوی ارتش و وزارت دفاع روسیه انتقادات جدی وارد کرد گفت: از دیگر سو وزارت دفاع روسیه جدیدا طرحی را دنبال می‌کرد که گروه‌هایی مثل گروه واگنر که یک نیروی نظامی خصوصی شناخته می‌شوند سازماندهی شوند و در واقع آنها زیر نظر وزارت دفاع روسیه به رسمیت شناخته شده و از آنها حمایت شود ولی گروه واگنر از همان ابتدا با این طرح وزارت دفاع مخالف بود و رئیس گروه واگنر علت اصلی این موضوع را اختلافاتش با وزیر دفاع روسیه عنوان می‌کرد.

وی با بیان اینکه در واقع آنچه که در روسیه در حال حاضر نمود پیدا کرده اختلافاتی است که تا حد زیادی شخصی است و گروه واگنر با وزارت دفاع روسیه در ارتباط با نحوه پیشبرد جنگ در اوکراین از مدت‌ها پیش دچار اختلاف شده بود و اکنون این اختلاف به این شکل سر باز زده است در پاسخ به این سوال که آیا شورش گروه واگنر می‌تواند تهدید جدی برای مسکو و پوتین باشد، گفت: این تحولات تهدید جدی برای پوتین محسوب نمی‌شود و این رخداد مدت طولانی طول نخواهد کشید و دولت روسیه این تحولات را مدیریت کرده و به آن پایان می‌دهد.

این کارشناس مسائل روسیه گفت: البته این موضوع از این زاویه در جای خود می‌تواند مورد توجه دولت روسیه باشد که از این به بعد به چه میزان می‌تواند به چنین نیروهایی که در حوزه عملیاتی نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرند اعتماد کند.

بهمن ابراز عقیده کرد: آنچه که در رسانه‌های غربی بعضا در مورد این تحولات مطرح می‌شود مبنی بر اینکه اتفاق رخ داده یک کودتای نظامی است و جایگاه پوتین تضعیف می‌شود به واقعیت نزدیک نیست و همانطور که اشاره شد این تحولات بیشتر یک نوع درگیری درونی در حوزه نظامی روسیه است و به احتمال زیاد تداوم نخواهد داشت و دولت روسیه به زودی به این تحولات پایان می‌دهد. مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد و یا بازیگران خارجی وارد صحنه شوند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اعتقاد بر اینکه پوتین همچنان در داخل جامعه روسیه از محبوبیت بالایی برخوردار است و مردم روسیه به او اعتماد سیاسی دارند، گفت: این تحرکات نمی‌تواند به جایگاه و محبوبیت سیاسی پوتین در روسیه ضربه جدی وارد کند.

وی در مورد سرنوشت پریگوژین رئیس گروه واگنر نیز گفت: پوتین در سخنان روز شنبه خود تحولات رخ داده از سوی گروه واگنر را خیانت عنوان کرد که با آن برخورد می‌شود و به نظر می‌رسد که اگر پریگوژین زنده دستگیر شود پرونده اقدام علیه امنیت ملی در ارتباط با آن ایجاد خواهد شد و مجازات سنگینی در انتظار او خواهد بود.

 

 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها