کد خبر: ۱۸۹۱۶
۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
با ادامه اعتصاب‌ها در تل‌آویو، نتانیاهو برای سفر خارجی با مشکل بزرگی رو‌به‌رو شده و هیچ‌کدام از خلبانان شرکت هواپیمایی ال‌عال حاضر به خدمات‌رسانی به نخست وزیر و کابینه او نیستند.
به گزارش جدید پرس:

یک روز پس از آن که نیمی از ساکنان شهر تل‌آویو در اعتراض به نتانیاهو به خیابان‌های این شهر آمدند و علیه کابینه او شعار دادند، شرکت هواپیمایی «ال‌عال» رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرده که هیچ خلبانی برای پرواز خارجی نتانیاهو حاضر به همکاری نشده است. نتانیاهو قرار است به‌زودی در سفری رسمی به رم، پایتخت ایتالیا سفر کند، اما اعتصابات سراسری در مناطق اشغالی فلسطین کار را به جایی رسانده که اکنون هیچ کدام از خلبانان حاضر به کار برای نتانیاهو نیستند. روز یکشنبه خلبانان شرکت هواپیمایی ال‌عال گفتند که اگر مدیر این شرکت دولتی اصرار به انجام خدمات برای نتانیاهو دارد، خودش خلبان هواپیمای نتانیاهو و همسرش باشد، چون خلبانان مصمم هستند که در اعتراض به دستکاری نتانیاهو در سیستم قضایی به اعتصاب خود ادامه دهند.
آن‌گونه که تایمز اسرائیل گزارش داده است، دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی خودش هواپیمای مخصوص ندارد و هر بار برای سفرهای خارجی مجبور به اجاره هواپیما از شرکت‌های هواپیمایی است، اما این بار اگر شرکت ال‌عال با نتانیاهو همکاری نکند، شاید نتانیاهو این شرکت را جریمه مالی سنگین کند، از همین رو مدیر شرکت ال‌عال گفته است که به‌دنبال جذب خلبان و پرداخت دستمزد کلان برای انجام پرواز نخست وزیر است.

 


اعتصاب خلبانان در تل‌آویو همزمان با اعتراضات علیه نتانیاهو صورت گرفته است. اعتراضات علیه کابینه نتانیاهو اکنون وارد سومین ماه خود شده است و همه شنبه‌ها در سه ماه گذشته این اعتراضات ادامه داشته است. ائتلاف نتانیاهو که از آن با عنوان تندروترین کابینه تاریخ تل‌آویو یاد می شود، به‌دلیل مخالفت‌های گسترده، بدنه سیاسی رژیم صهیونیستی را بی‌ثبات کرده است. بخش وسیعی از جامعه با طرح‌‎ها و برنامه‌های تندروهای مذهبی صهیونیستی بیگانه هستند و نمی‌خواهند بدنه تندرو مذهبی طرح‌های عجیبی مانند تعطیلی نیروگاه‌ها در روز شنبه به‌دلایل دینی، جداسازی بیمارستان‌های اعراب و یهودیان و یا دستکاری در کتب آموزش درسی را انجام دهند.
اقتصاد در لبه پرتگاه
طرح‌‎های عجیب ‌و‌ غریب تندروهای صهیونیستی در تل‌آویو، باعث تزلزل در اقتصاد رژیم اسرائیل و فرار میلیاردها دلار سرمایه از بانک‌ها شده است. «شلومو دورات»، که شرکت او بیش از 1.3 میلیارد دلار سرمایه در زمینه فناوری دارد، به تایمز اسرائیل می‌گوید «هرگز تاکنون چنین نگرانی در بین سرمایه‌گذاران خارجی در تل‌آویو ندیده بودم و هشدار می‌دهم که میلیاردها دلار هر روز در حال خروج است.» او گفت: «من معتقدم که ما در لحظه خطرناکی هستیم که سال‌ها به یاد ندارم که مشابه آن را دیده باشم.» دورات همچنین گفت: «در هیئت‌مدیره شرکت‌هایی که ما در آنها سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، سرمایه‌گذاران خارجی می‌گویند ریسک سرمایه‌گذاری در تل‌آویو در حال حاضر بسیار زیاد است و پول را باید خارج کرد. این چیزی است که ما می‌شنویم، نه از یک یا دو نفر، بلکه شرکت‌های بسیاری هر روز در حال فرار هستند.»
بر اساس گزارش جداگانه‌ای که به تازگی توسط شرکت اطلاعات و اعتبار تل‌آویو موسوم به «بی‌دی آی BDI» منتشر شده، از هر پنج شرکت بزرگ مستقر در رژیم اسرائیل، یک شرکت به‌طور جدی به فکر انتقال پول به خارج است. این گزارش که توسط کانال 12 نقل شده است، می‌گوید: «بیش از 900 شرکت در بخش‌هایی مانند فناوری و املاک مورد بررسی قرار گرفته که تقریباً 60 درصد از آنها گزارش دادند که درآمدهای آنها از آشفتگی‌های اخیر بازار و سقوط ارزش شکل(پول رژیم صهیونیستی) آسیب دیده است.» در ماه گذشته نیز، شکل بیش از 7 درصد از ارزش خود را در میان اعتراضات گسترده و جو ضعیف بازار از دست داد.
شخصی به‌نام برکات نیز که یک کارآفرین و سرمایه‌دار و از اعضای حزب حاکم لیکود است، اذعان کرده که اقتصاد تل‌آویو در حال سقوط است. از سوی دیگر، «مایکل بلومبرگ» میلیاردر سرشناس یهودی آمریکایی، کابینه بنیامین نتانیاهو را به شدت مورد انتقاد قرار داد و در اظهاراتی که رادیو ارتش رژیم صهیونیستی آن را نقل کرده، تصریح کرد که «تل‌آویو» به سبب تغییرات در نظام قضایی که نتانیاهو به‌دنبال آن است، به سمت فاجعه پیش می‌رود و کابینه نتانیاهو روابط این رژیم با کشورهای جهان را مخدوش می‌کند و به امنیت و اقتصاد آن در منطقه ضربه وارد می‌کند.
زلزله در روابط تل‌آویو-واشنگتن
از زمان روی کارآمدن کابینه به‌شدت تندرو نتانیاهو، روابط تل‌آویو و واشنگتن به‌شدت آسیب دیده و سطح مناسبات سیاسی دو طرف به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. کان شبکه رسمی و سراسری رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز در گزارشی اعلام کرد: «در پی اظهارات وزرای کابینه (رژیم) اسرائیل به‌ویژه بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی و ایتمار بن گویر وزیر امنیت عمومی در رابطه با نتایج نشست عقبه و نیز رخدادهای حواره، تشنجی در روابط با دولت آمریکا شکل گرفته است.»
به‌گفته این رسانه عبری‌زبان، تل‌آویو از تعهداتش در نشست عقبه عقب‌نشینی کرده است و همین امر دولت آمریکا را بر آن داشته است از مسئولان تل‌آویو در این رابطه توضیح بخواهد. براساس این گزارش، مسئولان آمریکایی طی چند روز اخیر از همتایان صهیونیستی خود خواسته‌اند توضیح دهند؛ چگونه تل‌آویو بخشی از توافق عقبه بود، نمایندگانش در آن نشست حضور داشتند، اما مسئولینش از زیر بار تعهدات آن شانه خالی می‌کنند یا حتی وجود چنین تعهدی را تکذیب می‌کنند؟
در بخش دیگری از گزارش این رسانه هم تأکید شده است: کشورهای ایالات متحده، مصر و اردن از کابینه نتانیاهو می‌خواهند به‌شکلی رفتار کند که شرایط در آستانه ماه رمضان رو به تشنج نرود و اوضاع آرام شود.
روز گذشته نیز وبگاه آکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد: در جریان سفر قریب‌الوقوع «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی اسرائیل به واشنگتن، هیچ مقام آمریکایی با وی دیدار نخواهد کرد. بنابراین گزارش، وزارت خارجه آمریکا برای لغو ویزای ورود اسموتریچ به خاک این کشور تلاش کرده، اما تلاش‌هایش مثمرثمر واقع نشده است. اسموتریچ از وزرای افراط‌گرای کابینه نتانیاهو، اخیراً در پی عملیات مقاومتی حواره که به هلاکت دو شهرک‌نشین صهیونیست منجر شد، خواستار محو شهرک فلسطینی حواره از روی زمین شده بود.
وحشت بر چهره فرماندهان ارتش
زمزمه‌های نافرمانی مدنی از سوی نظامیان، ترس و وحشت را در میان فرماندهان نظامی ارتش رژیم صیهونیستی حاکم کرده و شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی یکشنبه شب گزارش داد که «هرتزی‌هالوی» رئیس‌جدید ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در گفت وگو با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم نسبت به گسترش یافتن مخالفت با خدمت نظامی و نفوذ آن به بدنه ارتش هشدار داده است. شبکه ۱۲ اسرائیل اعلام کرد که در این گفت وگو، ‌هالوی تاکید کرده که سخن گفتن از مخالفت با خدمت نظامی احتمالا به توانمندی عملیاتی ارتش اسرائیل آسیب خواهد زد. وی افزود: این اشتباه است که نظامیان ذخیره را که در تظاهرات شرکت کرده‌اند، هرج و مرج‌طلب بخوانیم.
از سوی دیگر، گالانت نیز یکشنبه شب نسبت به تأثیر جنبش اعتراضی بر صلاحیت و آمادگی ارتش رژیم صهیونیستی هشدار داد و در بیانیه‌ای گفت: ما با چالش‌های خارجی بزرگ و پیچیده‌ای روبه رو هستیم و هرگونه درخواست برای مخالفت با انجام خدمت نظامی به قدرت ارتش در انجام مأموریت‌های آن آسیب خواهد زد.
همچنین از تل‌آویو گزارش شده است که نظامیان درخواست «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی مبنی بر اخراج آنها از ارتش این رژیم را به تمسخر گرفتند. پیش از این، بن گویر در سخنانی که روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» منتشر کرد، خواستار اخراج آن دسته از نظامیان رژیم اسرائیل از ارتش شده بود که به گفته او از «شورش در ارتش» حمایت کرده‌اند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها