کد خبر: ۸۳۹۵
۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵
در نشست مشترک معاونین حمل ونقل ایران و روسیه مطرح شد؛
معاون حمل‌ونقل وزیر راه در نشست مشترک با همتای روسی خود و هیات همراه که به ایران سفر کرده‌اند، بر ضرورت کاهش تعرفه‌های حمل کالا در راستای افزایش ۱۰ میلیون تنی ترانزیت میان دو کشور تاکید کرد.
به گزارش جدید پرس:

«شهریار افندی‌زاده» معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی روز پنجشنبه در نشست مشترک با «دیمیتری ازبروف»، دبیر دولت و معاون وزیر حمل‌ونقل فدراسیون روسیه از تهیه نقشه راه منظم و زمان‌بندی شده با محورهای استانداردسازی فرآیندهای عبور و مرور مرزی برای کاهش زمان جابجایی کالا بین دو کشور و رفع موانع موجود در این مسیر خبر داد.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت و ظرفیت بالای حمل‌ونقل جاده‌ای برای ترانزیت گفت: از این روش حمل‌ونقل می‌توان بین سه کشور ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه استفاده کرد و همچنین می‌توان از مسیرهایی مثل قزاقستان و ترکمنستان نیز کالا را منتقل کرد.

وی تاکید کرد: بنابراین باید از همه ظرفیت‌های حمل ونقل جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی ضمن شناسایی اولویت‌ها در تجارت کالا استفاده کرد که لازمه آن هماهنگی و یکپارچگی میان دو کشور است.

افندی‌زاده تاکید کرد: باید بدنبال استفاده از سامانه‌های پیشرفته الکترونیکی و دیجیتالی کردن ترانزیت بود و نباید کامیون‌ها در مرزها متوقف شوند.

وی بر بررسی و اعلام نظرات تکمیلی روسیه درباره نقشه راه ارائه شده تاکید کرد.

این مقام مسئول درباره توافقنامه سه جانبه میان ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان نیز گفت: هر سه  کشور آمادگی برگزاری جلسه مشترک را در مسکو دارند.

افندی‌زاده خاطر نشان کرد: مسیر فعلی ما از طریق جمهوری آذربایجان به روسیه فعلا ظرفیت محدودی دارد و زمان جابجایی کالا از طریق جاده طولانی است که امیدوارم با هماهنگی هر سه کشور این مشکل برطرف شود.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه وشهرسازی خاطر نشان کرد: نامه برقی کردن پروژه گرمسار_ اینچه‌برون آماده و ارسال شده است که این موضوع چند سال میان دو کشور مطرح بود.

وی افزود: از آنجایی که در این موافقتنامه اخذ وام مطرح است و وزارت اقتصاد دو کشور باید با هم تفاهم کنند، وزارت اقتصاد ایران موافقت خود را به روسیه ارسال کرده است.

افندی‌زاده بر عملیاتی شدن هرچه سریع‌تر این پروژه و اجرای موافقتنامه‌ها تاکید کرد و گفت: اجرای این پروژه نیازمند طراحی یک مسیر است و پیشنهاد می‌کنیم با توجه به دشت بودن مسیر اینچه‌برون و سهولت کار، پروژه برقی کردن، از اینچه‌برون آغاز شود.

وی افزود: ۴۶۰ کیلومتر میان اینچه‌برون و گرمسار، منطقه ورسک قرار دارد که کوهستانی است و پیشنهاد می‌شود در منطقه ورسک طراحی مشترکی صورت گیرد.

افندی‌زاده در ادامه به موضوع ریلی کردن رشت به آستارا اشاره کرد که سال‌های زیادی است بین جمهوری آذربایجان، ایران و روسیه مطرح است.

وی با اشاره به اینکه موضوع تملک زمین‌ها بر عهده ایران است، گفت: این پروژه برای ایران و کریدور شمال_ جنوب اولویت دارد.

افندی‌زاده خاطر نشان کرد: پس از بازدید کارشناسان روسیه از منطقه می‌توانیم فوری موافقتنامه‌ای در خصوص طراحی، احداث و بهره‌برداری این پروژه داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از این نشست به توافق دو کشور مبنی بر جابجایی ۱۰ میلیون کالای ترانزیت اشاره کرد و گفت: پیشنهاد می‌شود در کنار جلسه سه جانبه میان ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان، یک کارگروه مشترک ترانزیت هم داشته باشیم که دومین جلسه خود را برگزار کند.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: طی جلساتی که با کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و امارات داشتیم، از تمایل همه کشورها برای ایفای نقش در کریدور شمال_ جنوب مطلع شدیم، بنابراین علاوه بر مسیر جمهوری آذربایجان، می‌توانیم مسیر ترکمنستان را هم فعال کنیم.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: دو کشور توان زیادی در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای دارند و اگر بتوانیم قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان را در این زمینه فعال کنیم، ظرفیت بسیار زیادی در ترانزیت ایجاد خواهد شد.

افندی‌زاده همچنین به موافقتنامه عشق آباد اشاره کرد و گفت: این توافقنامه شامل کشورهای ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و عمان و ایران است و قطر و هندوستان نیز قرار است به این موافقت‌نامه اضافه شوند، بنابراین از آن سمت هم می‌توانیم توافقنامه چندجانبه داشته باشیم چرا که همه کشورها علاقمندند در این توافقنامه شرکت کنند و در آینده می توانیم کریدورهای زیادی بین دو کشور داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: درخواست داریم تا روسیه زمان‌بندی و حجم بارهایی مثل زغال‌سنگ و کودهای شیمیایی را اعلام کند تا برنامه‌ریزی‌های لازم برای حمل و نقل جاده‌ای انجام شود.

افندی‌زاده با اشاره به ضرورت ایجاد توافقاتی درباره حمل‌ونقل ترکیبی گفت: ایران از طریق دریا به شکل مستقیم با روسیه ارتباط دارد و بنادر این کشور نیز ظرفیت بالایی برای بارگیری و تخلیه کالا دارند.

وی افزود: بندر امیر آباد به شبکه ریلی متصل است و بندر کاسپین هم تا پایان سال به شبکه ریلی مجهز می‌شود، یعنی مسیر ریلی پروژه کاسپین به رشت تکمیل می‌شود.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: ایران از توسعه و اضافه شدن واگن و لکوموتیو به ناوگان ریلی استقبال می‌کند چرا که تامین و توسعه ناوگان ریلی در زمینه لکوموتیو، واگن و کشتی‌های رو رو، علاوه بر توسعه زیرساخت‌ها و برطرف کردن موانع، در افزایش ترانزیت هم موثر است.

در ادامه این جلسه ازبروف، دبیر دولت- معاون وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه نیز از افزایش همکاری‌ها در زمینه توسعه روابط حمل‌ونقلی و افزایش ترانزیت میان دو کشور استقبال و آمادگی خود را برای مشارکت در کریدور شمال_ جنوب اعلام کرد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها