کد خبر: ۸۷۵۳
۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۱
یک نماینده مجلس مطرح کرد؛
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: قطعی برق صنایع خلاف قانون اصل ۴۴ است. عرضه برق در بورس انرژی با تسهیل مبادله بین دولت و تولیدکننده برق در بخش خصوصی، می‌تواند به کاهش قطعی‌ها کمک کند.
به گزارش جدید پرس:

آقای محسن زنگنه گفت: در کشور مناطقی داریم که تقاضای برق بیش از عرضه آن است و مناطقی نیز هستند که تولید برق در آن بیش از مصرف منطقه است. در حال حاضر بخش خصوصی نیز به تولید برق ورود کرده است و در آن مشارکت می‌کند، ولی مشکلاتی وجود دارد که به توزیع نامناسب برق دامن می‌زند. بعضا تولیدکننده کارخانه اش در یک نقطه است اما برقی که به صورت نیروگاه خورشیدی تولید می‌کند اجبارا باید در مکان دیگری باشد و این مشکلاتی را برای تولیدکننده نیز ایجاد می‌کند.

او گفت: دولت اگر بتواند فضایی برای بازار برق ایجاد کند که این مبادله اتفاق بیفتد رویداد خوبی است. به نظر بورس انرژی در این موضوع می‌تواند گره‌گشا باشد. صنعت برق صنعتی درآمدزا و دارای ارزش افزوده است. در حال حاضر کشورهای اطراف ما کمبود برق دارند، دولت اگر بتواند کارخانه‌های بزرگ را اجبار کند که هم برق خودشان را تولید کنند و هم برق مازادشان را بفروشند، در حوزه صنعت برق اتفاقات خوبی می‌افتد.

او می‌گوید: قطعی برق صنایع خلاف قانون اصل ۴۴ است، در این قانون تاکید شده اگر قرار است قطعی برقی اتفاق بیفتد، نباید صنایع در اولویت باشند که متاسفانه امسال علی‌رغم برنامه اعلامی وزارت نیرو به صنایع، برخلاف این قانون عمل شد و قطعی‌هایی را در حوزه برخی از صنایع داشتیم. در حال حاضر خود دولت با تولیدکنندگان، مبادله برق انجام می‌دهد ولی اینکه بخواهد این مبادله را با بخش خصوصی انجام دهد کمی کار مشکلی است که عرضه در بورس انرژی می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها