کد خبر: ۸۳۷۵
۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۲
با چرخش معاملات در بازار جهانی انرژی و بالا گرفتن تنش‌های ژئوپولیتیک روند قیمت ارزهایی همچون دلار و روبل در بازار جهانی تغییر کرد.
به گزارش جدید پرس:

نرخ دلار و روبل در بازار جهانی این روزها تحت فشار است چراکه تمرکز سرمایه گذاران بر روی بازارهای انرژی و به خصوص نفت است؛ روند قیمت نفت در هفته‌های گذشته کاهشی بوده است اما تحلیلگران بر این باورند که ورق در این بازار به زودی برخواهد گشت.

به نظر می رسد وزرای انرژی اوپک متعهد به حفظ قیمت نفت در سطوح بالا هستند. وزیر نفت عربستان سعودی در مصاحبه با بلومبرگ اشاره کرد که این کارتل احتمالا در ماه های آینده تولید خود را کاهش خواهد داد. این اعضا، از جمله روسیه، زمانی سود می برند که قیمت نفت بالا باشد. به عنوان مثال، روسیه روزانه بیش از ۸.۲ میلیون بشکه نفت صادر می کند.

در همین حال، تحلیلگران انتظار دارند که قیمت گاز طبیعی در سطوح بالا باقی بماند. نشانه های اولیه حاکی از آن است که روسیه با نزدیک شدن به فصل زمستان صادرات گاز خود به اروپا را به طور کامل کاهش خواهد داد. چنین اقدامی منجر به افزایش قیمت گاز در منطقه خواهد شد. علاوه بر این، روسیه چندین بازار جایگزین برای گاز خود تضمین کرده است.

با واکنش سرمایه گذاران به صورتجلسه هفته گذشته فدرال رزرو و اظهارات بعدی مقامات بانک مرکزی آمریکا، نرخ مبادله روبل و دلار دچار نوسان شد. صورت‌جلسه ها نشان می داد که بانک متعهد به ادامه افزایش نرخ بهره در ماه های آینده است. رئیس فدرال رزرو در روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای جداگانه گفت که بانک باید به روند صعودی خود ادامه دهد تا زمانی که نشانه‌های واضحی مبنی بر کاهش نرخ تورم مشاهده کند.

رالی روبل ادامه‌دار خواهد بود؟/ چرا روبل قدرت می‌گیرد؟

روبل چه روندی را پیش خواهد گرفت؟

نمودار روزانه نشان می دهد که پس از حمله روسیه به اوکراین، نرخ تبدیل دلار به روبل افزایش یافت. با اعمال تحریم‌ها علیه روسیه، این رقم به ۱۵۴.۷۵ رسید. سپس با مداخله بانک مرکزی روسیه، این رقم به شدت کاهش یافت و به پایین ترین سطح تاریخی رسید. روبل روسیه به دلیل افزایش قیمت نفت و گاز خوب عمل کرد و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با تورم افسارگسیخته در اروپا و آمریکا و تقویت نفت و گاز در بازارهای جهانی روبل همچنان پرقدرت بتازد.

در روزهای اخیر با حمایت از پرداخت های مالیاتی پایان ماه که تقاضا برای ارز روسیه را افزایش داد، این ارز در بازارهای جهانی تقویت شد؛ روبل در برابر دلار ۰.۷ درصد قوی تر شد و به ۵۹.۱۲ رسید و در برابر یورو، روبل ۱.۴ درصد افزایش یافت و به ۵۹.۳۵ رسید.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها