کد خبر: ۶۰۹۷
۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹
بورس نیازمند محرک جدى براى رشد دوباره؛
کارشناس بازار سرمایه گفت: تاکنون سیاست دولت در قبال بازار سرمایه مشخص نشده است و هیچ شناخت و دغدغه اى را نسبت به وضعیت فعلى بازار سرمایه ندارد.
تعداد بازدید : 1
به گزارش جدید پرس:

علیرضا تاج بر، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با پایگاه خبرى جدیدپرس به معضلات حاکم در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: متاسفانه همچنان شاهد روند نزولى فرسایشى در بازار سرمایه هستیم که تقریبا این روند از دو سال گذشته آغاز شد.

وى اظهار داشت: در مقاطعى از زمان شاهد بازگشت شاخص بورس به مدار صعودى تحت تاثیر عوامل مختلف بودیم اما به دلیل حاکم بودن شرایط نامناسب در بازار همچنان زمینه ورود دوباره بازار به مدار نزولی فراهم شد.

تاج بر این روند را ناشى از دو عامل دانست و گفت: این دو عامل را در وضعیت فعلى مى‌توان به عنوان بزرگترین ریسک‌هاى بازار سرمایه شناخت.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: عامل نخست، موضع‌گیرى دولت در قبال بازار سرمایه است که متولیان اقتصادى کشور هیچ موضع مشخصى نسبت به بازار سرمایه و حتى حمایت زبانى از این بازار را که تا چند وقت گذشته شاهد آن بودیم،  انجام نمى دهد.

وى با بیان اینکه دولت اکنون در حال اتخاذ تصمیماتى برخلاف منافع بازار سرمایه است، ادامه داد: تصیم کارشناسى نشده عوارض صادراتى یا قوانین جدیدى که اکنون با عنوان قانون جدید اوراق بهادار محسوب مى‌شود؛ جزو مسایلى است که دولت از چند وقت گذشته آنها را مدنظر  قرار دادکه این مسایل به مرور طى چند وقت زمینه‌ساز ریزش شاخص بورس بود.

به گفته تاج بر؛ تاکنون سیاست دولت در قبال بازار سرمایه مشخص نشده است و هیچ شناخت و دغدغه‌اى را نسبت به وضعیت فعلى بازار سرمایه ندارد. 

این کارشناس بازار سرمایه این مساله را به عنوان بزرگترین ریسک فعلى بازار سرمایه معرفى کرد و گفت: سرمایه‌گذار تصور مى‌کند که بازار سرمایه یک بخش فراموش شده در گفتمان اقتصادى دولت است؛ بنابراین دیگر هیچ رغبتى براى سرمایه‌گذارى در این بازار ندارد.

وى  به دیگر ریسک تهدیدکننده معاملات بورس اشاره کرد و گفت: ابهام موجود در همه صنایع مختلف،  معاملات بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است، در صنایع تولیدى همیشه با بحث قطعى برق در صنایع مواجه هستیم که مى تواند به طور جدى تاثیر زیادى را در تولید این صنایع داشته باشد.

تاج بر خاطرنشان کرد: همچنین در بخش صادرات علاوه بر اینکه با معضل تحریم و محدودیت هاى صادراتى مواجه هستیم، بحث اختلاف موجود میان دلار نیمایى با نرخ دلار در بازار آزاد وجود دارد که این مساله با اثر جدى در شرکت هاى تولیدى و صادراتى همراه بوده است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها