کد خبر: ۵۶۴۲۹
۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵
ستاد دیه کشور اعلام کرد: سال ۱۴۰۲ با همه فراز و فرود آن، مردم نیکوکار ایران با کمک‌های خود موجبات رهایی ۸ هزار و ۳۹۶ زندانی جرایم غیرعمد را فراهم کردند.

سید اسدالله جولایی رئیس هیات امناء ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند با تقدیر از همیاری آحاد مختلف اجتماعی در راستای استخلاص زندانیان غیربزهکار گفت: از ابتدای فروردین تا ۲۱ اسفند ماه امسال به برکت جشن‌های گلریزان‌ آزادی، واریزی و مراجعات مردمی تعداد ۳۹۵ بدهکار مالی زن و ۸۰۰۱ مرد گرفتار در جرایم غیرعمد از بند حبس آزاد و به آغوش جامعه بازگشتند.

وی افزود: در فرآیند رسیدگی به پرونده این زندانیان ۲۵ درصد مبلغ مورد مطالبه اولیاءدم یا شکات خصوصی و به عبارت دیگر رقمی بالغ بر ۱۲ هزار و ۸۹ میلیارد تومان از محکومٌ‌به با همت کمیته‌های صلح و سازش ستاد دیه در قالب گذشت رضایتمندانه از دیون اصلی کسر گردید تا فرصت آزادی برای این افراد نیازمند فراهم و شرایط مختمومه شدن پرونده‌های بعضا میلیاردی بدین نحو تعدیل شود.

نائب رئیس هیات مدیره ستاد دیه کشور با تفکیک جرایم زندانیان مساعدت شده اظهار کرد: بدهکاران مالی چک یا سفته با ۵۳۵۹ فقره در شمار بیشترین طیف مددجویان هستند و رانندگان زندانی ناتوان در پرداخت دیات ناشی از حوادث رانندگی (فوتی و جرحی) تنها با ۲۰ مورد پرونده در ردیف کمترین طیف حمایتی قرار دارند.

جولایی با اعلام آخرین آمار عددی زندانیان غیرعمد گفت: هم‌اکنون ۱۲۵۶۵ زندانی بدهکار مالی و محکوم به پرداخت دیات ناشی از ایراد صدمه بدنی شبه‌عمد در سطح ندامتگاه‌های کشور داریم که از این تعداد ۵۵۷ نفر زن هستند.

وی در پایان با اشاره به روزهای باقیمانده از سال گفت: مراحل آزادی یک زندانی ولو با تامین و تقبل بدهی از سوی نیکوکاران به دلیل ملاحظات قضائی و طی روند اداری نیازمند زمان است و از همین رو تقاضا می‌شود در پیش از نوروز و در موعدی موسوم به ماه مهمانی خدا هموطنان نوعدوست به سهم خود حامی خیل زندانیانی باشند که به صرف ناتوانی در تامین تعهدات مالی یا قروض گرفتار زندان شده‌اند.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها