کد خبر: ۵۶۲۳۲
۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۰
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: انتظارات تورمی ناشی از اخبار منفی و گمانه‌زنی در فضای مجازی از مهمترین عوامل نوسانات قیمت ارز است.

محمود صابری - عضو کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران - در خصوص نوسان نرخ ارز در روزهای پایانی سال که سابقه‌ای طولانی در چنین مقطع زمانی دارد، به ایسنا، گفت: همواره در اواخر سال شاهد این اتفاق هستیم، چراکه تقاضای ارز در این مقطع زمانی با هدف سفرهای نوروزی و همچنین در برخی اوقات در روند واردات کالای قاچاق در بازار غیررسمی، چنین نوسانی را رقم می زند. البته نوسانات ارزی در پایان سالجاری دلایل دیگری هم دارد که از چند ماه قبل آغاز شده و در برخی موارد همچنان ادامه دارد.

انتظارات تورمی ناشی از اخبار منفی

وی بخش دیگری از دلایل نوسانات بازار ارز را به انتظارات تورمی ناشی از اخبار منفی و گمانه‌زنی افزایش نرخ در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها مرتبط خواند و گفت: بی تردید بخش زیادی از نوسانات ارزی کنونی به دلیل جوسازی سودجویان و اهداف سیاسی برخی رسانه‌هاست. به عنوان مثال بحث انتخابات آمریکا از هم اکنون به عنوان یکی از عوامل ایجاد اخبار منفی در رسانه‌های معاند مطرح شده تا به نوسانات اخیر دامن بزند و به نظر من قیمت به زودی و با فروکش کردن التهابات، کاهش یافته و نهایت به ثبات می‌رسد.

پرهیز از حرف‌هایی که به انتظارات تورمی دامن می‌زند

این فعال اقتصادی ادامه داد: اینکه در برخی جلسات رسمی و غیر رسمی دولتی صحبت از بالا رفتن قیمت دلار می شود، به خودی خود باعث افزایش انتظارات تورمی خواهد شد که به واقع باید از طرح این اظهارات در جلسات و رسانه ها پرهیز کرد. به ویژه با توجه به شرایط کنونی داخلی و بین المللی که هر اتفاقی می تواند باعث ایجاد موج جدید نوسان ارز شود و بازار را به هم بزند.

نمی‌توان با سرکوب بازار را کنترل کرد

صابری با تاکید بر کنترل و مدیریت منطقی بازار از سوی دولت و بانک مرکزی گفت: صراحتا باید به این موضوع اشاره کنم که با سرکوب بازار نمی‌توان از پس کنترل نوسانات برآمد، چرا که بازار با انجام چنین اقدامی با کوچکترین اتفاق یا بهانه ای مجددا دچار نوسان و افزایش قیمت خواهد شد. به همین دلیل بانک مرکزی باید همچون ماه‌های گذشته با روش و برنامه منطقی خود به مدیریت بازار بپردازد و احتمال سوء استفاده دلالان و سودجویان از این شرایط را به حداقل برساند.

افزایش ۲۰ درصدی طی یکسال عدد قابل قبولی است

عضو کمیسیون صادرات غیر نفتی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به افزایش حدود ۲۰ درصدی نرخ ارز در طول یکسال اخیر گفت: به نظر من این افزایش با توجه به تورم حدود ۴۰ درصدی و التهابات ماه‌های اخیر در منطقه، یک عدد قابل قبول است.

تسهیل صادرات برای ارزآوری

وی با اشاره به لزوم هموارسازی مسیر ورود ارز به کشور از طریق فعالان اقتصادی و صادرکنندگان گفت: یکی از اقداماتی که دولت و بانک مرکزی می‌توانند در زمینه منابع ارزی انجام دهند، کاهش محدودیت های ورود ارز از طریق صادرکنندگان است. به طوریکه با حمایت های بیشتر از تولیدکنندگان، فعالان اقتصادی و تجار، زمینه افزایش صادرات را فراهم کرد تا ارز بیشتری نیز وارد کشور شود.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها