کد خبر: ۵۶۱۱۵
۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه گفت: بر اثر وقوع جبهه هوای سرد، متاثر از بارش برف و باران، بخشی از کشاورزی این شهرستان خسارت دید.

 بر اثر وقوع سرما دمای هوای سطح خاک در غرق آباد به منفی ۱۵.۴ درجه رسیده و ایستگاه ساوه نیز سرمای منفی هفت درجه به ثبت رسید.

وی با اشاره به اینکه مدت وقوع سرما از ۴۸ ساعت در نقاط سردسیر ساوه عبور کرده است، گفت: بر اثر این میزان برودت هوا بخشی از محصولات کشاورزی شهرستان آسیب دیده و این امر موجب بروز خسارت شد.

خلیلی افزود: بر اثر وقوع سرما گل و غلاف حدود ۱۲۰ هکتار کلزا که در مرحله گل و غلاف دهی بودند بین ۸۰ الی ۱۰۰ درصد از بین رفته است. این احتمال وجود دارد که محصول کلزا مجددا به بار بنشیند و محصول جایگزین دهد اما عملا افزون بر ۵۰ درصد عملکرد آن از بین رفته است.

وی همچنین با اشاره به اینکه محصول جو آبی به وسعت ۳۵۰۰ هکتار که در مرحله ظهور خوشه بوده است نیز بین ۵۰ الی ۱۰۰ درصد خسارت دیده، اظهار کرد: ۵۰۰ هکتار از باغات بادام این شهرستان که در مرحله گل‌دهی یا چغاله دهی بودند بین ۸۰ الی ۱۰۰ درصد آسیب دیدند. حدود ۷۰ هکتار از درختان زردآلو نیز بین ۵۰ الی ۱۰۰ درصد و ۵۰ هکتار گوجه سبز نیز بین ۵۰ الی ۱۰۰ درصد خسارت دید.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی ساوه با اشاره به اینکه این میزان خسارت بر اثر برآورد پیش بینی شده بوده است، گفت: گزارش کامل خسارت وارده بر اثر وقوع جبهه هوای سرد در این شهرستان به اضافه میزان خسارت ریالی وارده پس از تایید نظر نهایی کارشناسان و ستاد مدیریت بحران استان ظرف روزهای آینده اعلام خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه تغییرات شرایط آب و هوایی موجب بروز خسارت به کشاورزی شهرستان شد، اظهار کرد: اگر شرایط آب و هوایی فصل زمستان نرمال بود قطعا خسارت ناشی از برودت هوا متوجه باغات و مزارع نمی شد. سرمای شدید هوا پس از گرمای نسبی دوماهه زمستان موجب بروز خسارت به آن دسته از محصولات باغی و زراعی شد که معمولا با گرم شدن هوا مراحل رشد خود را آغاز می‌کنند.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها