کد خبر: ۵۵۷۴۴
۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان آخرین وضعیت صیانت از تنفس‌گاه شهر را تشریح کرد و گفت که اوایل سال آینده البسه و خودرو همه حریم بانان شهر تهران به دوربین نظارتی تجهیز می شود. دوربین حریم بانان

تهران حدود ۵هزار و ۹۱۸کیلومترمربع فضای خارج از محدوده شهری (حریم) دارد. از محدوده حریم با عنوان تنفس‌گاه شهر هم یاد می‌شود و درواقع میراثی برای آیندگان است؛ بنابراین صیانت از حریم کلانشهری چون تهران یک ضرورت است که در ادوار گذشته خیلی مورد توجه قرار نگرفته و عده‌ای خاص با دست‌اندازی به این محدوده اقدام به ساخت‌وسازهای غیرمجاز کردند. علاوه بر این، مشخص نبودن مرز حریم هم به محل مناقشه شهرستان‌های همجوار تبدیل شده و تجاوز به حریم تهران را فراهم کرده است. مدیریت شهری در دوره ششم با تخریب بناهای غیرمجاز در حریم سعی در صیانت داشت. در گام بعدی هم نصب دوربین روی البسه و خودروی نیروهای شهربان و حریم‌بان در دستور کار قرار گرفته که طرح پایلوت عملیاتی شده است. مسعود رنجبریان، مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری ابعاد استفاده از دوربین‌های نظارتی در صیانت از حریم را تشریح کرد و عنوان کرد که این کار در کشور برای نخستین‌بار توسط شهرداری تهران انجام شده است.
نبود مدیریت یکپارچه

نبود نظارت و مدیریت یکپارچه، چالشی است که مدیران شهری برای کنترل و نظارت بر حریم با آن مواجه هستند؛ نمونه بارز آن اتفاقی بود که در حریم منطقه ۱۸(ناحیه ۷) رخ داد و عده‌ای افراد سودجو مجوز ساخت از شهرداری اسلامشهر را گرفتند، گرچه شهرداری تهران به‌شدت با این موضوع مقابله کرد، اما تعیین‌تکلیف مرز حریم با شهرستان‌های همجوار مانند شهر قدس، ری، اسلامشهر، قیام‌دشت و... از یک‌سو و مدیریت یکپارچه از سوی دیگر می‌تواند به صیانت از حریم پایتخت کمک کند.
دریافت مجوز برای نصب دوربین

از اوایل امسال موضوع استفاده از دوربین روی خودروها و البسه نیروهای شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران پیگیری شد. این کار قطعا نیاز به مجوز از مراجع قضایی و انتظامی داشت که در نهایت اواخر پاییز موفق به دریافت مجوزها شدیم. شهرداری تهران نخستین ارگانی است که در حوزه خدمات شهری اقدام به نصب دوربین‌های نظارتی کرده و سبب می‌شود ماموریت‌های خود را با موفقیت و حساسیت بیشتری انجام دهند.
عملیاتی شدن طرح از اول اسفند

نصب دوربین روی البسه و خودروهای شرکت شهربان و حریم‌بان، یک طرح نوپاست و حتما نواقص و نقاط قوت دارد. برای شناسایی نواقص و ضعف‌ها نیاز بود طرح به‌صورت آزمایشی اجرا شود؛ از این‌رو مقرر شد از اول اسفند در مناطق ۶ و ۷عملیاتی شود و پس از رفع نواقص، مسائل و مشکلات، دستورالعمل اجرایی آن تهیه و به مناطق ابلاغ شود. در تهران بیش از ۴۵۰اکیپ شهربان و حریم‌بان داریم.
۲دستگاه دوربین برای هر اکیپ

اکیپ‌های شهربان و حریم‌بان متشکل از یک دستگاه خودرو، یک راننده، یک نیروی اجرایی و یک سراکیپ است. یک دستگاه دوربین روی خودرو و یک دستگاه هم روی البسه سراکیپ نصب می‌شود. خودروها در مسیرهایی که مشخص هستند، تردد می‌کنند و نظارت به‌صورت آنلاین در مرکز مانیتورینگ صورت می‌گیرد. درصورت خاموش بودن دوربین، نیروهای مرکز مانیتورینگ از طریق بیسیم موضوع را به سراکیپ اعلام می‌کنند.
شناسایی گلوگاه‌های فساد

مهم‌ترین هدف از نصب دوربین‌های نظارتی برخط روی البسه و خودروهای شرکت شهربان و حریم‌بان، صیانت از حریم تهران است، اما با این کار شفاف‌سازی‌ اقدامات و شناسایی و مسدود کردن گلوگاه‌های فساد هم انجام می‌شود. درواقع از طریق دوربین‌ها کارها به‌صورت هوشمند صورت می‌گیرد.
برخورد با متخلفان

علاوه بر محدوده حریم، از طریق دوربین‌های نظارتی می‌توان وضعیت ساخت‌وساز در محدوده شهری را هم رصد کرد. رها کردن مصالح مقابل ساختمان‌های در حال ساخت همواره مورد گلایه شهروندان بوده است. اکیپ شهربان با تردد در معابر اگر با چنین مواردی برخورد کنند به مالک ساختمان تذکر می‌دهند و اگر مالک یا مالکان توجه نکنند برای آنها اخطاریه صادر خواهد شد.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها