کد خبر: ۵۵۶۶۸
۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰
بانک جهانی از کاهش تورم مواد غذایی در ایران طی دی ماه خبر داد و نرخ تورم واقعی مواد غذایی در ایران را کمتر از ۲ درصد اعلام کرد.

 بانک جهانی در گزارشی با موضوع تورم مواد غذایی در جهان نرخ تورم مواد غذایی ایران در نخستین ماه ۲۰۲۴ برابر با دی امسال را ۳۸.۷ درصد اعلام کرد.


تورم مواد غذایی ایران در این ماه نسبت به ماه قبل ۲.۴ واحد کاهش داشته است. بانک جهانی نرخ تورم مواد غذایی ایران در آخرین ماه ۲۰۲۳ برابر با آذر ماه را ۴۱.۱ درصد برآورد کرده بود.

در میان کشورهای جهان، آرژانتین با اقتصاد حدود ۵۰۰ میلیارد دلاری رکورددار نرخ تورم مواد غذایی در جهان بوده است، نرخ تورم مواد غذایی این کشور در ماه ژانویه ۲۰۲۴ برابر با ۲۵۱ درصد و بیشتر از هر کشور دیگر در جهان بوده است.

لبنان با تورم ۲۰۸ درصدی و ونزوئلا با تورم ۹۱ درصدی به‌ ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار داشته‌اند. ترکیه نیز که در میان کشورهای عضو گروه ۲۰ قرار دارد با تورم ۷۰ درصدی در رتبه چهارم و زیمبابوه با تورم ۶۰ درصدی در رتبه پنجم از این نظر قرار گرفته اند. سیرالئون با ۵۷ درصد، مصر با ۴۸ درصد، مالاوی با ۴۴ درصد، ایران با ۳۸.۷ درصد و سورینام با ۳۶ درصد به ترتیب در رتبه های بعدی از این نظر قرار گرفته اند.

بانک جهانی در بخش دیگری از گزارش خود نرخ تورم واقعی مواد غذایی در ایران را کمتر از ۲ درصد اعلام کرده است. تورم واقعی مواد غذایی عبارت است از تورم اسمی مواد غذایی منهای تورم کلی. ایران از این نظر در وضعیت بسیار بهتری در مقایسه با سایر کشورها قرار دارد و در فاصله یک قدمی با گروه سبز یعنی کشورهای دارای تورم کمتر از صفر مواد غذایی قرار گرفته است.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها