کد خبر: ۵۵۶۳۰
۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
هفته گذشته درحالی که عملکرد خوب مدیریت شهری در ماجرای برف تهران باعث شد پایتخت روزهای برفی خود را با کمترین مشکلاتی پشت سر بگذارد، فضای مجازی پر از توییت‌های جهت‌داری بود که با هدف تخریب مدیریت شهری منتشر شده بود.

 هفته گذشته تهران به شکل کم سابقه‌ای شاهد تداوم یک‌هفته‌ای بارش برف بود و ارتفاع برف در برخی نقاط شمالی پایتخت به بیش از یک متر رسید. در حالی که استمرار بارش برف و کاهش شدید دما در تمامی مناطق پایتخت موجب شده بود شهروندان با توجه به موارد مشابه بارش‌های موردی سال‌های گذشته نگران یخ زدگی معابر، دشواری تردد و قفل شدن خیابان‌های و بزرگراه‌های شهر برای ساعات طولانی باشند، تلاش مداوم و شبانه‌روزی نیروهای خدمات شهری باعث شد شهروندان روزهای و شب‌های برفی تهران را با کمترین مشکلی پشت سر بگذارند و با برف خاطره سازی کنند.

اما همزمان با این‌که مردم در فضای واقعی تهران از روزها و شب‌های تهران برفی لذت می‌بردند در فضای مجازی شرایط به گونه دیگری بود و پروژه تخریب مدیریت شهری با بهره‌برداری از همزمان شدن تبلیغات انتخاباتی و بارش برف، به طور مشکوکی به پیش می‌رفت. اما اصل ماجرای این توئیت‌ها چه بود؟

نگاهی به محتواهای منتشر شده در شبکه ایکس در آن تاریخ نشان می‌داد بخش زیادی از آنچه درباره عملکرد مدیریت شهری در خصوص برف منتشر شد به شدت مغرضانه و در راستای اهداف انتخاباتی بود. توییت‌هایی با محتوا و ادبیات مشابه و در زمانی تقریبا یکسان، نشان می‌داد برخی افراد معلوم الحال تلاش می‌کنند پروژه تخریب تیم مدیریت شهری پایتخت را با دستاویز «برف» به طور هدایت شده جلو ببرند و با پراکندن این شایعه که «زاکانی به‌جای اداره شهر مشغول لیست‌بندی انتخاباتی است» و با هشتگ «زاکانی- استعفا» به زعم خود از آب گل آلود ماهی بگیرند. آنچه با اندکی دقت به نام و اکانت‌های توییتری وکانال‌های تلگرامی منتشر کننده، می‌شد به راحتی دریافت این بود که این توییت‌ها یا مرکزیت واحد برای تولید محتوا، پروژه‌ای هدایت شده است که با هزینه‌ای میلیاردی در روزهای حساس انتخابات، تخریب شهردار تهران را هدف گرفته است.
این تلاش‌ها در حالی بود که تهران طی هفته گذشته به رغم بارش‌های کم سابقه، روزهای تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان را پشت سر می‌گذاشت اما با این حال نه در رفت و آمد شهروندان اختلالی ایجاد شد و نه حتی شاهد بی‌نظمی‌های معمول انتخابات‌های گذشته مثل کثیف کردن دیوارها و خیابان‌ها برا تراکت‌های تبلیغاتی بودیم. شهرداری تهران با پیش‌بینی فضاهای مشخص برای تبلیغات کاندیداها، هرگونه بی‌نظمی در تبلیغات را ممنوع کرده بود که این موضوع به شکلی جدی در تمام مناطق پایتخت پیگیری شد.

نکته دیگری که نشان می‌داد پروژه‌بگیران توییتری، تخریبی هدفمند را علیه مدیریت شهری تهران دنبال می‌کنند این بود که خیابان‌های تهران هرسال در اسفندماه و درآستانه سال نو به طور نسبی با حجم ترددی بسیار بالاتر از دیگر ماه‌های سال مواجه است و زمانی که این ترددهای مناسبتی با برفی بسیار زیبا که دست‌کم در یک دهه گذشته بی‌نظیر بود، همراه شد، قطعا شرایط خیابان‌ها با آنچه در حالت عادی بارش‌ها شاهد آن هستیم، متفاوت بود و مدیریت این شرایط خاص نمره بسیار بالایی را در کارنامه میریت شهری و شهردار تهران رقم زد. هفته گذشته، تهران برفی هم به کام شهروندان بود و هم به کام مدیریت شهری.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها