کد خبر: ۵۵۵۵۷
۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
ماندگاری دلار در محدوده بالاتر از پنجاه و پنج هزار تومان حالا این سئوال مهم را پیش روی افکار عمومی قرار داده است که نرخ دلار در سال آینده به کدام سو خواهد رفت .

پایان پاییز سال جاری بود که نه فقط دولت، حتی کارشناسان نسبت به تثبیت نرخ دلار در محدوده پنجاه تا پنجاه و دو هزار تومان با وجود رشد تورم ریالی واکنش نشان دادند. مقامات دولتی این موضوع را موفقیت دولت در مهار قیمت ارز می‌دانستند و کارشناسان از این مساله تحت عنوان سرکوب ارزی یاد کرده و معتقد بودند این اتفاق می‌تواند زمینه را برای وقوع شوک ارزی تازه مهیا کند .

با این وجود پیش‌بینی‌هایی در خصوص نرخ ارز از سوی کارشناسان ارائه شده است.

بر اساس این گزارش سیدکمال سیدعلی، کارشناس اقتصادی و معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در این خصوص به خبرآنلاین گفت است: همه چیز به مسائلی خارج از حوزه‌ی داخلی بازمی‎گردد. اینکه ما در شرایط کنونی و با وجود تحریم چقدر بتونیم نفت صادر کنیم و چقدر از پول نفت‌مان را به داخل کشور بازگردانیم دو مساله بسیار مهم است.

وی گفت: البته سیگنال‌ها نشان از آن ندارد که نرخ تورم کاهش چندانی را در سال آینده تجربه کند و همین مساله نشان از آن دارد که می‌توانیم منتظر کاهش نرخ ارز باشیم.

وی از تغییرات کنونی بهای ارز تحت عنوان تعدیل نرخ ارز یاد کرد و گفت: فکر می‌کنم سیاستگذار نیز به این نتیجه رسیده است که سرکوب ارزی سبب می‌شود ریسک وقوع شوک بالا برود از این رو کنترل شده قیمت را در بازار دستخوش افزایش کرده است.

پیش‌بینی کارشناسان از آینده قیمت دلار/ سقف قیمتی تغییر کرد؟

در عین حال کامران ندری، استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق به اقتصاد ۱۰۰ گفته است: نشانه‌ای از کاهش نرخ تورم در سال آینده وجود ندارد و در سال ۱۴۰۳ نیز اقتصاد ایران همچنان نرخ بالای تورم را تجربه خواهد کرد.

این پیش‌بینی تورمی موید پیش بینی معاون اسبق ارزی است و نشان می‌دهد قیمت ارز تنمی‌تواند حتی به سوی ۵۵ هزار تومان در ماه‌های پیش رو بازگردد.

دلار به کدام سو می‌رود؟

کارشناسان متعددی بر پایه رشد نقدینگی و افزایش تورم ریالی، رشد کنترل شده قیمت ارز را گریزناپذیر می‌دانند . در این راستا اما به نظر می‌رسد سیگنال‌های بودجه‌ای نیز در این مسیر بی‌تاثیر نیستند.

برخی معتقدند افزایش نرخ حامل‌های انرژی و هر تغییری در این حوزه می‌تواند نرخ ارز را تحت تاثیر قرار دهد و برخی دیگر بر این گمانند دولت سیاست سرکوب ارزی را البته در بازه‌ی قیمتی متفاوت را همچنان ادامه خواهد داد.

به نظر می‌رسد سطوح تازه قیمتی برای سیاستگذار محدوده ۶۰ هزار تومان تعریف شده و سیاستگذار این قیمت را سقف مقاومتی دلار در نظر گرفته است.

باید در نظر داشت پیش‌بینی‌های خوشبینانه‌ای نیز در این راستا وجود دارد. به عنوان مثال یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره وضعیت بازار ارز می‌گوید: می‌توان گفت که نوسانات ارزی، ناشی از عرضه و تقاضای واقعی ارز نیست، یعنی نه عرضه ارز از نظر ذخایر کم شده و نه تقاضاهای غیرضروری ایجاد شده است. شرایط، نرمال و مثل سابق است.

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق تصریح می‌کند: آنچه که امروز اتفاق افتاده، برداشت‌ها یا القاهای یک عده‌ای است که می‌خواهند از این بازار سوءاستفاده می‌کنند و با توجه به شرایط سیاسی منطقه، هر کسی برای خود یک فضایی درست می‌کند. اما آنچه که قطعا وجود دارد، این‌که فضاسازی‌ها توسط سوداگران اتفاق می‌افتد و می‌خواهند از این شرایط سوءاستفاده کنند.

آنچه در این میان اهمیت دارد البته مسیر حرکت اقتصاد در کنار تحولات سیاسی و ترکیب مجلس آینده است که همه چیز را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها