کد خبر: ۵۵۵۲۹
۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
کنسرو ماهی تن جلوتر از گوشت و هر خوراکی دیگری از شب عید پارسال تا امسال گران شده است. آمار‌های رسمی نشان می‌دهد در این مدت قیمت برنج ایرانی و روغن پایین آمده

 برنج ایرانی و روغن جزو معدود خوراکی‌هایی به‌حساب می‌آیند که نسبت به شب عید پارسال ارزان شده‌اند.
به گزارش فرارو؛ قیمت هر کیلو برنج ایرانی در این مدت براساس داده‌های مرکز آمار تقریبا کیلویی ۱۵ هزار تومان و قیمت حلب یک کیلویی روغن نباتی جامد ۱۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است. آنطرف داده‌های رسمی نشان می‌دهد کنسرو ماهی تن بیشتر از هر خوراکی که فکرش را می‌کنید گران شده است. قیمت کنسرو‌های ۱۸۰ گرمی ماهی تن از شب عید پارسال تا الان تقریبا دوبرابر شده و گوشت قرمز، ماهی قزل‌آلا، مرغ و شیرخشک مثل ماه‌های گذشته جزو رکوردداران گرانی در بازار خوراکی معرفی شده‌اند.

بااینکه نرخ تورم خوراکی در کل کشور به شکل متوسط از حوزه‌های دیگری مثل پوشاک، آموزش، تفریح و. کمتر است، اما طبق گزارشی که مرکز آمار منتشر کرده متوجه می‌شویم در یک سال گذشته، نرخ تورم ۲۰ قلم خوراکی از نرخ تورم عمومی جلوتر بوده است.

قیمت کنسرو ماهی تن که با زیرنظرگرفتن قوطی‌های ۱۸۰ گرمی موجود در بازار محاسبه می‌شود، بهمن امسال به شکل متوسط حدود ۸۱ هزار و ۴۰۰ تومان به ثبت رسیده است. مرکز آمار می‌گوید در ماه گذشته قوطی ۱۸۰ گرمی کنسرو ماهی تن از برند‌های مختلف بین ۶۴ هزار و ۷۰۰ تومان تا ۸۵ هزار و ۶۰۰ تومان فروخته شدند و عددورقم‌ها از رشد تقریبا دوبرابری نسبت به پارسال حکایت دارد.

قیمت کنسرو ماهی تن یک سال قبل در چنین روز‌هایی به ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان نمی‌رسید و حالا در یک سال شاهد رشد ۱۱۲ درصدی قیمت کنسرو ماهی تن هستیم. از این نظر کنسرو ماهی تن بیشتر از هر خوراکی که فکرش را می‌کنید در این مدت گران شده و بالاتر از گوشت قرمز و ماهی قزل آلا و مرغ و شیرخشک و ... رکوددار گرانی در بازار خوراکی معرفی می‌شود. اگر سری به سوپرمارکت‌ها بزنید در غرفه کنسرو‌ها احتمالا با قوطی ۱۸۰ گرمی ماهی تن هایلی روبرو می‌شوید که ۸۷ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد. یا کنسرو ماهی تن ۱۸۰ گرمی طبیعت که ۸۷ هزار و ۱۰۰ تومان فروخته می‌شود و قیمت هر کدام نسبت به یک سال قبل تقریبا دوبرابر شده است.

قزل‌آلا با چه قیمتی به شب عید رسید؟
قیمت ماهی قزل‌آلا در یک سال گذشته به طور متوسط از کیلویی ۱۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان به ۲۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است. هر چقدر به روز‌های پایانی سال نزدیک شویم، احتمالا به خاطر افزایش تقاضا شاهد بالا رفتن قیمت ماهی قزل‌آلا خواهیم بود و رصد مرکز آمار مشخص می‌کند قیمت ماهی قزل‌آلا الان تا مرز کیلویی ۳۵۰ هزار تومان جلو رفته است.

قیمت ماهی قزل‌آلا به شکل شکم‌خالی در بسته‌بندی‌های یک کیلویی شرکتی به‌عنوان مثال ۳۲۱ هزار تومان است. در خرده‌فروشی‌های از کیلویی ۱۸۰ هزار تومان پیدا می‌شود، اما اغلب فروشنده‌ها قیمت یک کیلو ماهی قزل‌آلا را در بازه ۲۰۰ تا ۲۳۰ هزار تومان اعلام می‌کنند.

قیمت ماهی قزل‌آلا با این اوصاف ۶۵ درصد نسبت به شب عید پارسال بیشتر است و از این نظر بعد کنسرو ماهی تن و گوشت قرمز رشد قیمت بیشتری داشته است.

سبقت گوشت گوسفندی از گوساله
قیمت گوشت گوسفندی بهمن امسال به طور متوسط کیلویی ۵۵۱ هزار و ۶۰۰ تومان به ثبت رسید و هر کیلو گوشت گوساله یا گاو ۵۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شد. قیمت گوشت گوسفندی که انگار طرفدار بیشتری از گوشت گوساله دارد، کیلویی ۲۰ هزار تومان هم بیشتر است و اگر به شب عید پارسال برگردیم، متوجه افزایش قیمت ۹۲ درصدی می‌شویم.

قیمت گوشت گوساله هم با رشد ۱۰۰ درصدی یعنی دقیقا دوبرابری از کیلویی ۲۶۵ در سال گذشته به بیش از کیلویی نیم میلیون تومان در سال جاری رسیده است.

عرضه گوشت وارداتی فعلا یکی از تاکتیک‌های وزارت جهادکشاورزی برای کنترل بازار است و آنطور که رئیس شورای تامین دام کشور می‌گوید در فروشگاه‌ها و بقیه مراکز عرضه گوشت وارداتی، قیمت‌ها برای انواع گوشت منجمد گوسفندی و گوساله بین کیلویی ۲۳۰ تا ۳۷۵ است.

برنج ارزان شد، تن ماهی رکورد زد!تورم خوراکی‌ طبق آخرین آمارهای رسمی حدود چهار درصد زیر تورم عمومی قرار دارد

کدام خوراکی نسبت به عید پارسال ارزان شده است؟
قیمت روغن و برنج درمقایسه با شب عید پارسال پایین آمده است. قیمت روغن نباتی جامد با احتساب حلب‌های یک کیلویی موجود در بازار در این مدت از ۷۶ هزار و ۴۰۰ تومان به ۶۶ هزار و ۹۰۰ تومان برگشته است.

روغن مایع نیز با احتساب بطری‌های ۹۰۰ گرمی موجود در بازار، پارسال ۶۸ هزار و ۹۰۰ تومان، اما بهمن امسال به طور متوسط ۶۳ هزار و ۳۵۰ تومان قیمت داشته است. یعنی روغن نباتی جامد و روغن مایع به ترتیب ۱۲ و هشت درصد نسبت به شب عید پارسال ارزان شدند و از طرف دیگر شاهد کاهش تقریبا ۱۲ درصدی قیمت برنج ایرانی بودیم.

قیمت برنج ایرانی براساس محاسبات مرکز آمار به شکل متوسط از ۱۲۰ هزار و ۸۰۰ تومان در بهمن ۱۴۰۱ به ۱۰۶ هزار و ۶۰۰ تومان در بهمن امسال رسیده است.

سبقت ۲۰ قلم خوراکی از نرخ تورم
قیمت اقلام خوراکی که به شکل ماهانه توسط مرکز آمار ایران ارائه می‌شود با زیرنظر گرفتن مناطق شهری صورت می‌گیرد. جایی که نرخ تورم عمومی ۳۶.۲ درصد یعنی اندکی از نرخ تورم روستایی و نهایتا نرخ تورم عمومی بیشتر است. گزارش مرکز آمار، اما مشخص می‌کند میزان افزایش قیمت ۲۰ قلم خوراکی از عدد ۳۶.۲ درصد جلوتر است و اصطلاحا شاهد سبقت آن‌ها از نرخ تورم هستیم.

کنسرو ماهی تن و گوشت گاو به ترتیب با رشد قیمت ۱۲۷ و ۱۰۰ درصدی صدرنشین‌های این فهرست به‌حساب می‌آیند. گوشت گوسفندی با تورم ۹۲ درصدی در جایگاه سوم قرار می‌گیرد و قارچ و کشمش پلویی هر کدام با افزایش قیمت ۷۵ درصدی چهارم و پنجم.

ماهی قزل‌آلا، هندوانه، خربزه و مرغ ماشینی به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند و تورم نوشابه گازدار، شیرخشک، پسته، مغز بادام درختی، چای خارجی، مغز گردو، لوبیا قرمز، قند و پرتقال هم از بهمن پارسال تا پایان بهمن امسال رشد قیمتی بیش از ۳۶.۲ درصد داشتند.

نرخ تورم خوراکی؛ چهار درصد زیر تورم عمومی
نرخ تورم خوراکی در همه مناطق کشور که به معنی محاسبه میزان افزایش قیمت‌هاست، به ۳۱.۶ درصد رسیده است. یعنی خانوار ایرانی برای خرید خوراکی نسبت به چنین روز‌هایی در سال گذشته حدود ۳۰ درصد بیشتر هزینه می‌کند. این عدد در مقیاس بزرگتری و احتساب همه‌جور هزینه، در قالب نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه تعریف می‌شود که فعلا برای آن از عدد ۳۵.۸ درصد صحبت می‌شود.

نرخ تورم خوراکی به این ترتیب کمی بیش از چهار درصد زیر نرخ تورم نقطه‌نقطه قرار دارد، اما همانطور که احتمالا درجریان قرار گرفتید درباره متوسط همه خوراکی‌ها حرف می‌زنیم و بحث گوشت و کنسرو ماهی و ... جداست.

نرخ تورم خوراکی با این اوصاف از نرخ تورم در حوزه‌های دیگری مثل پوشاک و کفش (۴۴.۳ درصد)، دخانیات (۴۲.۳ درصد)، آموزش (۴۱.۶ درصد)، تفریح و فرهنگ (۴۱.۵ درصد) و مسکن (۴۰.۷ درصد) پایین‌تر است و آنطرف در حوزه‌های دیگری مثل حمل‌ونقل (۲۹.۶ درصد) و ارتباطات (۲۲.۶ درصد) با تورم کمتری روبرو هستیم.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها