کد خبر: ۵۴۸۱۸
۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
سیتروئن کارین خودرویی است هرگز راهی جاده‌ها نشد؛ اما الگوی خوبی برای دیگر خودروسازها شد، حتی شاید دیدن گالری عکس‌های این ماشین کلاسیک که در زمان خود به نوعی مدرن بود، شما را به یاد خودروی سایبرتراک معروف ایلان ماسک بیندازد.

دهه ۸۰ میلادی را باید دوران اوج خودروهای کانسپت عجیب و غریب دانست. بلندپروازی کمپانی‌ها در آن دهه، به سقف آسمان رسیده بود و آن‌ها می‌خواستند چیزی بسازند که همه را انگشت به دهان کند. البته بسیاری از این ماشین‌های کانسپت، هرگز مجال جریان‌سازی در صنعت خودرو را نیافتند؛ ولی دیدن نتیجه کار طراحانی که یک قلم و کاغذ دست می‌گرفتند و به سیم آخر می‌زدند، هنوز هم تازگی و جذابیت دارد. نمونه کاملی برای این دیوانگی، سیتروئن کارین است که شاید مظهر و نماد روحیه خلاق طراحان آن دوران باشد.

کمپانی فرانسوی سیتروئن «Citroën» در نمایشگاه خودرو 1980 پاریس، از این محصول کانسپت رونمایی کرد؛ یک ماشین هرمی‌شکل با ظاهری نامتعارف و چاشنی آینده‌نگری متاثر از فیلم‌های علمی-تخیلی که توسط Trevor Fiore طراحی شده بود. کارین هرگز به یک خودرو قابل تردد در جاده‌ها تبدیل نشد و سیتروئن هم چنین هدفی نداشت. این فقط یک ایده بکر برای خودنمایی و بولد کردن نام کمپانی بود. حتی معلوم نیست آیا کسی اصلا می‌توانست سوار آن شود؛ چون هیچ عکسی از این ماشین با درهای باز وجود ندارد.

سقف و ستون باریک و بدنه‌ای که کمی بیش از حد شیشه‌ای است، بنظر نمی‌رسد بتواند امنیت را تضمین کند، با این حال نمی‌توان طراحی چشم نواز آن را در نظر نگرفت. به‌هرحال، بازدیدکنندگان نمایشگاه پاریس پس از دیدن Karin سعی کردند با جستجوی شباهت‌ها، آن را به دیگر محصولات سیتروئن ربط دهند. خیلی‌ها در این امر ناکام ماندند؛ اما آن‌هایی که قصد بی‌خیال شدن نداشتند، چراغ‌های جلو و عقب کارین را شبیه Citroën SM می‌دانستند. هر چند که چنین شباهتی را نمی‌توان بین این دو دید.

طراحی چشمگیر، منحصر به نمای خارجی کارین نبود و داخل آن هم به همان اندازه خاص و عجیب بود. خودروهای متعارف، معمولا دو ردیف صندلی دوتایی دارند؛ ولی در کارین یک ردیف صندلی قرار داشت: یکی در وسط برای راننده و دو صندلی دیگر در طرفین برای سرنشین‌ها؛. دکمه‌های کنترلی پرشماری در اطراف فرمان تعبیه شده بود و روی خود فرمان هم، دکمه‌های شماره‌گیر تلفن وجود داشت. همه این‌ها را اضافه کنید به یک مانیتور که ظاهرا وضعیت مسیر را نمایش می‌داد.

سیتروئن کارین با این استایل و امکانات آینده‌نگرانه، هیچ‌وقت راهی جاده‌ها نشد؛ هر چند که از دکمه‌های کنسولی گرفته تا تلفن داخلی و مانیتورینگ زنده مسیر، همگی وارد بسیاری از اتومبیل‌های مدرن شدند. حتی شکل و ظاهر آن به طور باورنکردنی در یکی از خودروهای امروزی دیده می‌شود. در واقع تسلا سایبرتراک بی‌شباهت به سیتروئن کارین نیست.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها