کد خبر: ۵۴۴۹۳
۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
یک کنشگر محیط زیست گفت: دلیل اصلی اینکه کار کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد پیش نمی‌رود جوسازی‌ افرادی است که به صورت افراطی از سگ‌های بلاصاحب رهاشده در طبیعت حمایت می‌کنند.

عباس محمدی در این‌باره به همشهری آنلاین می‌گوید: در چند سال اخیر که درباره حمایت افراطی از حیوانات ولگرد صحبت شده است برخی از کسانی که در کوهستان به آن‌ها غذا می‌دادند از این کار خودداری کردند اما برخی از آن‌ها قانع نشده‌ و دائما با کیسه‌هایی از ضایعات گوشت در این مسیرها حرکت می‌کنند و برای سگ‌ها غذا می‌ریزند. فضولات سگ‌ها در اطراف مسیر و تا انتهای آن نشان می‌دهد که چقدر تعداد این حیوانات زیاد شده است. نباید به خاطر این حامیان افراطی، چند هزار نفر از کسانی که در مسیر کلک‌چال کوهنوردی می‌کنند، دچار حمله یا اضطراب ناشی از حمله سگ‌ بشوند.

عباس محمدی می‌افزاید: بر اساس مشاهدات عینی خودم در طبیعت کوهستانی اطراف تهران و صحنه‌هایی که در سطح شهر دیده‌ام؛ به نظر میاید هیاهو و جنجال آفرینی که در اطراف موضوع کنترل جمعیت سگ‌ ولگرد ایجاد می‌شود و مثلا فیلم‌هایی که در فضای مجازی منتشر می‌شود یا از شبکه‌های تلویزیونی خارجی به نمایش در میاید، باعث شده است که شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد دچار نوعی عقب‌نشینی و تردید شوند.

این کوهنورد می‌افزاید: شهرداری باید فارغ از جوسازی‌ها و مطابق دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد مصوب که در سال ۸۷ از سوی وزارت کشور به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ابلاغ شده است، عمل کند. انجمن‌های حمایت از حیوانات هم در تدوین این دستورالعمل نقش داشتند اما قضیه از این قرار است که یک اقلیت محدود به شکل افراطی و بیمارگونه به اصطلاح از حیوانات ولگرد حمایت می‌کنند که این هم در واقع حمایت نیست.
محل تغذیه سگ‌های ولگرد

حومه شهر تهران مخصوصا اطراف جاده‌ها و معابر پررفت و آمد به دلیل غذادهی بی‌رویه به سگ‌های ولگرد، تبدیل به محل تجمع این حیوانات شده است. آن‌ها آموخته‌اند در چه نقاطی می‌توانند باقیمانده غذا؛ ضایعات قصابی‌ها و گاهی گوشت با کیفیت و غذای مخصوص حیوانات خانگی را پیدا کنند.

محمدی بیان می‌کند: شهرداری باید به وظیفه قانونی خود عمل کند اما با روشی که موجب تحریک احساسات شهروندان نشود. در گذرگاه‌های کوهستانی شمال تهران می‌توان - با اطلاع‌رسانی قبلی به کوهنوردان - کار جمع‌آوری سگ‌های ولگرد را در برخی روزهای وسط انجام داد و اکیپ‌های جمع آوری حیوانات ولگرد قادر هستند حتی در یک روز تعداد زیادی از این سگ‌ها را جمع‌آوری کنند زیرا این حیوانات به دلیل اینکه از دست انسان‌ها غذا می‌گیرند همیشه در نزدیکی محل عبور و مرور مردم هستند. اگر کسی برای سرپرستی این حیوانات مراجعه کرد با ثبت مشخصات و پذیرفتن مسئولیت آن - به شرط اینکه حیوان را دوباره در طبیعت رها نکند - می‌توان سگ را به او سپرد و مابقی حیوانات باید به شکل انسانی و بدون درد و رنج معدوم ‌شوند. در برخی کشورها سگ‌ها با پلاک و میکروچیپ ثبت می‌شوند و اگر مالک آن را رها کند جریمه خواهد شد.

این کنشگر محیط زیست تاکید می‌کند: دلیل اصلی اینکه کار کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد پیش نمی‌رود جوسازی‌ افرادی است که به صورت افراطی از سگ‌های بلاصاحب رهاشده در طبیعت حمایت می‌کنند. کسانی که خود را حامی این حیوانات معرفی می‌کنند دچار یک تناقض هستند. حیوانات فقط شامل سگ و گربه‌هایی که در طبیعت رها می‌شوند نیستند. بلکه حیواناتی که در حیات وحش طبیعی زندگی می‌کنند هم حق حیات دارند. سگ و گربه دو حیوان دست‌آموز هستند و نباید آن‌ها را در محیط شهر و روستا رها و بعد به صورت تبعیض آمیز از آن‌ها حمایت کرد. در کوه‌های شمال تهران می‌بینید که سگ‌های ولگرد به بره‌های کوچک‌ و بز حمله می‌کنند. محیط‌بان‌ها اطراف تهران بارها چنین تصویری را دیده‌اند. من شاهد بوده‌ام که سگ‌های ولگرد آشیانه کبک‌ در بین بوته‌ها را خراب می‌کنند، جوجه‌ها را می‌کشند و حتی کبک را شکار می‌کنند. حتی حضور سگ در محیطی که بومی آن نیست برای پرندگان ایجاد استرس می‌کند.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها