کد خبر: ۵۴۴۳۲
۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۰
مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی عنوان کرد: بیش از ۴ هزار دستگاه خودروی سبک و سنگین و نزدیک به ۲ هزار دستگاه موتورسیکلت و همچنین ۲ فروند هواپیمای رسوبی در اختیار سازمان تعیین تکلیف شد. در این میان تعداد اندکی خودروهای آمریکایی هم داشتیم که بنا به ملاحظاتی در مزایده‌ها عرضه نشد.

 نشست خبری مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با اصحاب رسانه امروز در محل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی برگزار شد.

در این نشست که به منظور ارائه دستاوردهای سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در سال‌های اخیر برگزار شد؛ مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با تاکید بر اینکه در حال حاضر کالای رسوبی در انبارهای اموال تملیکی نداریم، عنوان کرد: سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی تا قبل از دولت سیزدهم برای عامه مردم شناخته شده نبود اما در این دولت در پی تعامل قوه مجریه و قضاییه شاهد اقدامات خوبی در سازمان بودیم به طوری که طبق گزارش‌های گمرک و سازمان بنادر و دریانوردی و استانداری‌ها، ما دیگر کالای رسوبی قبل از سال ۱۴۰۰ در انبارهای گمرک و انبارهای سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی نداریم.

سید عبدالمجید اجتهادی با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ برای اولین بار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی از سوی وزارت اقتصاد و امور دارایی در رتبه نهم شرکت‌های دولتی سودده قرار گرفت، گفت: در سال‌های اخیر ما کالاهایی را که عمدتا مربوط به دهه ۸۰ بود و حتی بخشی از آنها از دهه ۶۰ باقی مانده بود، تعیین تکلیف کردیم که متاسفانه نوع تعیین تکلیف این کالاها به صورت انهدام بود به طوری که در یک فقره در سال گذشته در بندر شهید رجایی بیش از ۳۶۰ کامیون کالای رسوبی منهدم شد اما در دو سال اخیر با تعامل خوب دستگاه‌های اجرایی و قضایی، همه کالاهای رسوبی سنوات گذشته تعیین تکلیف شد و در حال حاضر در مراکز نگهداری کالا، دیگر کالای رسوبی مربوط به سنوات گذشته نداریم.
تخصیص ۴۸۰ میلیارد تومان برای تامین غذای زندانیان

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در ادامه، به نقش درآمدی این سازمان هم اشاره و عنوان کرد: با وجود اینکه دولت در قانون بودجه چندان به درآمدهای سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی توجهی ندارد، سازمان در چند سال اخیر از یک سازمان زیان‌ده به سازمانی سودده تبدیل شده، افزون بر آن سال گذشته حدود ۴۸۰ میلیارد تومان از محل درآمدهای سازمان اموال تملیکی برای غذای زندانیان در نظر گرفته شد. همچنین، به توصیه وزیر امور اقتصاد و دارایی شاهد همکاری نزدیک با دستگاه‌های حمایتی مثل کمیته امداد و سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش جهت استفاده بهینه از کالاهای در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در راستای محرومیت‌زدایی در جامعه هستیم.
تعیین تکلیف کالاهای رسوبی

بحث تعیین تکلیف کالاهای در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی از دیگر محورهای صحبت مدیرعامل سازمان در جمع خبرنگاران بود. اجتهادی در این باره عنوان کرد: در ۲ سال اخیر شاهد روند سرعتی در تعیین تکلیف کالاها بودیم به طوری که در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ و سال‌های قبل حدود ۴۷ برابر بحث فروش کالا را داشتیم. همچنین، در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه ۱۴۰۱ رشد ۱۰۹ درصدی در بحث تعیین تکلیف کالاهای در اختیار را کسب کردیم.

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی ادامه داد: در این مدت بیش از ۴ هزار دستگاه خودروی سبک و سنگین و نزدیک به ۲ هزار دستگاه موتورسیکلت تعیین تکلیف شد. در مورد موتورسیکلت‌های بالای ۲۵۰ سی‌سی هم حدود ۸ مزایده محدود تا پایان سال داریم. همچنین ۲ فروند هواپیمای رسوبی تعیین تکلیف شد و پیش‌بینی کرده‌ایم تا پایان سال همه خودروهای سواری و ماشین‌آلات راه‌سازی که در اختیار سازمان قرار می‌‎گیرد تعیین تکلیف شود.

اجتهادی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد نحوه ارائه خدمات پس از فروش خودروها و لوازم خانگی در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی هم بیان کرد: تعیین تکلیف خودروهای سواری یا ماشین‌آلات راه‌سازی با هماهنگی و اخذ مجوزهای لازم از سوی پلیس راهور و دستگاه‌های دیگر انجام شده و این خودروها پلاک ملی شده‌اند برای همین هیچ نگرانی در بحث خدمات پس از فروش این خودروها وجود ندارد و اگر مشکلی وجود داشته باشد خود پلیس راهور مانع پلاک‌گذاری می‌شود. البته در این میان تعداد اندکی خودروهای آمریکایی هم داشتیم که آنها بنا به ملاحظاتی در مزایده‌ها عرضه نشد.
تکلیف املاک مصادره‌ای چه می‌شود؟

صحبت درباره املاک مصادره‌ای در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی از محورهای دیگر نشست خبری مدیرعامل سازمان با اصحاب رسانه بود. اجتهادی با بیان اینکه سال گذشته با ورود رئیس قوه قضاییه برخی از املاکی که پرونده آنها در دادگاه مطرح بود در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی قرار گرفت، درباره ارزش‌ این املاک عنوان کرد: املاکی که در اختیار سازمان است به صورت مصادره‌ای یا ضبطی و وثیقه‌ای است. در همین راستا ۲ پرونده بزرگی که رأی قطعی آنها صادر و در اختیار سازمان قرار گرفته است مربوط به افراد و باندهای مرتکب جرایم اقتصادی بوده است که یک فقره شامل ۱۴۴ ملک و دیگری ۳۸ ملک است. مراحل شناسایی و اخذ سند رسمی ملک و پس از آن طرح در مزایده این املاک در حال انجام است. از این املاک، یک مورد که ارزش‌گذاری شده است مربوط به یک انبار صنعتی در بندر نوشهر است که حدود ۸۵ هزار متر مربع به ارزش قریب به هزار میلیارد تومان است که به دنبال فروش آن هستیم.
نحوه شرکت در حراج‌های برخط

در حال حاضر بیش از ۹۷ درصد تعیین تکلیف و فروش کالاهای در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی از طریق برگزاری مزایده‌ها و حراج‌های الکترونیک سراسری انجام می‌شود. به گفته اجتهادی، از ابتدای ۱۴۰۲ تمام حراج‌های سازمان در بستر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت و از طریق سامانه حراج برخط خرده‌فروشی‌ انجام و برآورد می‌شود بیش از ۳۰ هزار نفر به صورت روزانه در تماس با این سامانه هستند.

توضیح درباره نحوه شرکت در حراج‌های های آنلاین سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی نیز بخش دیگری از این نشست بود؛ بر این اساس، شرکت در حراج‌های برخط خرده‌فروشی از جمله حراج لوازم خانگی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی کاملا مجانی و رایگان است و در تمام مراحل حراج، متقاضیان هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند. همچنین نیاز به توکن و امضای الکترونیک نیست و تمام آحاد مردم حتی کارکنان دولت می‌توانند در این حراج‌ها شرکت کنند.

نحوه قیمت‌گذاری هم به این صورت است که قیمتی که در این حراج‌ها برای کالاها تعیین می‌شود قیمت پایه است؛ یعنی کارشناس رسمی قیمت حداقلی را درج می‌کند و برخلاف مزایده‌های حضوری که هر فرد تنها یک بار می‌توانست قیمت بدهد در حراج برخط فرد می‌تواند با ملاحظه قیمت مدنظر خود و قیمت رقیب، قیمت را افزایش دهد. این فضای رقابتی تا حدی افزایش می‌یابد که قیمت نهایی به سطح قیمت کمتر از بازار برسد. به این صورت این مزیت اقتصادی برای کسانی که در حراج‌های برخط شرکت می‌کنند، وجود دارد که کالاها را به صورت تکی و به قیمتی کمتر از قیمت بازار خریداری کنند.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها