کد خبر: ۵۴۳۹۴
۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
۱۴ تیر ماه سال ۸۹، خبر رونمایی از اولین لیموزین تشریفاتی ایرانی، بسیار سر و صدا به پا و توجه بسیاری را به خود جلب کرد. این خودرو دستاوردی مهم در زمینه تولید خودروهای تشریفاتی در ایران، بعد از تولید خودروهایی مثل پژو ۴۰۵ و پارس لیموزین و سمند سریر محسوب می‌شد.

لندکروزر لیموزین برای اولین بار در مجموعه کاخ سعدآباد رونمایی شد. بنابر شنیده‌ها، این خودرو توسط تیم خودروسازان جنوب، در کشور امارات تبدیل به یک خودروی ۵/۸ متری شده است. این خودرو جزو معدود لندکروزرهای سری ۱۰۰ در جهان محسوب می‌شود که تبدیل به لیموزین شده است.

تیم سازنده به عنوان یک مجموعه خصوصی و بنا به اظهار مدیریت آن، نماینده انحصاری شرکت The One Auto آمریکا شناخته می‌شد.

این لیموزین که با نام امپراطور شناخته می‌شد، جز اینکه کشیده و طویل‌تر شده بود و رینگ‌های اسپرتی داشت، تغییر خاصی را در نمای بیرونی تجربه نکرده بود. سبک تغییرات انجام شده به روش کشیده شدن شاسی و اصطلاحاً Stretch Limou بود. این روش چندین سال است که در ایالات متحده و بعضاً اروپا به کار می‌رود.

به نوعی می‌شود گفت که خاستگاه این تغییرات عجیب و غریب، ایالات متحده آمریکا است. هنوز هم در این کشور، افرادی هستند که خودروهای SUV و یا حتی کوپه خود را به لیموزین تبدیل می‌کنند!

فضاسازی کابین امپراطور مانند سایر پروژه‌های انجام گرفته در جهان، مبتنی بر پر زرق و برق بودن و شلوغ کاری بود. نورپردازی، چندین نمایشگر بزرگ و کوچک و چیدمان مبلمان و میزهای متعدد، از ویژگی‌های نمای داخلی امپراطور محسوب می‌شوند. ظرفیت تعداد سرنشین در این خودرو ۳۶ نفر اعلام شده بود!

پیشرانه ۸ سیلندر ۷.۴ لیتری ۳۲ سوپاپه، وظیفه تولید قدرت در این خودرو را بر عهده داشت. این پیشرانه ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. حداکثر سرعت امپراطور به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده و وزن خالص آن به ۳۲۰۰ کیلوگرم می‌رسد.

قیمت تمام شده برای امپراطور در آن سال‌ها بنا به اظهار سازنده، حدود ۱۵۰ میلیون تومان برآورد شده بود. در حال حاضر این خودرو پس از ۱۳ سال دچار خرابی‌هایی شده و نیاز به اوورهال دارد، البته که امپراطور آخرین بار در یکی از مراکز تعمیر خودرو دیده شده است.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها