کد خبر: ۵۳۸۳۶
۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
در ویدئویی که توسط وبسایت بیزینس اینسایدر منتشر شده‌است؛ نشان داده می‌شود که در نتیجه ذوب شدن یخ‌های کره زمین، سطح آب دریا 216 فوت بالا می‌آید.

با وجود آنکه فعالان محیط زیست شب و روز در خصوص خطرات ذوب شدن یخ‌های کره زمین می‌نویسند اما یخ‌های کره زمین با سرعتی حتی بیشتر از قبل در حال آب شدن هستند و گوش شنوایی در دنیا نیست که به این هشدارها گوش فرا دهد.

بر اساس مطالعه‌ای که اوایل سال ۲۰۲۱ منتشر شد، ذوب یخ‌های جهانی در دو دهه گذشته به سرعت افزایش یافته است و از حدود ۷۶۰ میلیارد تن در سال در دهه ۱۹۹۰ به بیش از ۱.۲ تریلیون تن در سال در دهه ۲۰۱۰ افزایش یافته است. در همین حال، مطالعه دوم با حمایت ناسا بر روی ورقه یخی گرینلند نشان داد که حداقل 74 یخچال اصلی که به آب های عمیق و گرم اقیانوس ختم می‌شوند، به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و ضعیف شده‌اند.

با این حال، پیامدهای آن برای افزایش سطح دریاها، هنوز توسط جامعه علمی جهانی نادیده گرفته می‌شود. اریک ریگنوت، یکی از نویسندگان این مطالعه و محقق یخچال‌های طبیعی در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا و دانشگاه کالیفرنیا در ایروین، به واشنگتن پست گفت: «فرایند ذوب شدنی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم مانند قطع پاها است و بدن را به سمت پایین می‌کشاند، برخلاف ذوب شدن سطح است.»

روند ذوب یخ‌ها که در حال حاضر با آن مواجه هستیم با بدترین سناریوها برای افزایش سطح دریا که توسط هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوا (IPCC) سازمان ملل متحد، مطابقت دارد. با همکاری دانشمندان و دانشگاه‌های سراسر جهان، تصویری دقیق از اینکه اگر سطح دریا 216 فوت بالا برود، زمین چگونه خواهد بود، به دست آمده‌است.

در این ویدئو، نشان داده شده است که اگر این بدترین سناریو به واقعیت تبدیل شود، بسیاری از شهرهای اروپایی از جمله بروکسل و ونیز زیر آب خواهند رفت. در همین حال، در آفریقا و خاورمیانه، داکار، آکرا و جده به سرنوشت مشابهی دچار خواهند شد. میلیون‌ها نفر در شهرهای آسیایی مانند بمبئی، پکن و توکیو در اثر بالا آمدن سطح دریا از خانه‌های خود آواره می‌شوند و مجبور می‌شوند به داخل خاک مهاجرت کنند.

در آمریکای جنوبی، ریودوژانیرو و بوئنوس آیرس زیر آب خواهند رفت. در مورد ایالات متحده، جهان شاهد ناپدید شدن مکان هایی مانند هیوستون، سانفرانسیسکو، شهر نیویورک و کل ایالت فلوریدا در دریا خواهد بود. به همان اندازه که این تصاویر ترسناک هستند، به عنوان یادآوری ضروری هستند که با ادامه سوزاندن سوخت های فسیلی برای انرژی و انتشار کربن در جو خود، سیاره گرم و گرم تر می شود. مطالعه‌ای که توسط محققان ایالات متحده، بریتانیا و آلمان در Science Advances منتشر شده است، هشدار می‌دهد که ما منابع سوخت فسیلی کافی برای ذوب کامل یخ‌های قطب جنوب در اختیار داریم.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها