کد خبر: ۵۳۴۴۰
۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
با شدت گرفتن بارش‌ها در کل کشور برخی از تالاب‌ها جانی دوباره گرفته‌اند.

بارش باران در روزهای اخیر به اثر طبیعی ملی تالاب بزنگان در سرخس استان خراسان رضوی حیات دوباره بخشیده‌است.
دریاچه بزنگان که به دلیل خشکسالی‌ها در ابتدای تابستان ۱۴۰۲ خشک شده بود و می‌توانست به یکی از کانون‌های مستعد ریزگرد مبدل شود، با بارش باران و اجرای موفق پروژه‌ تالاب شامل هدایت سیلاب‌ها و روان آب‌ها به تالاب، احیا شد و به چرخه حیات بازگشت.
به گفته محمد ملتجی، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان سرخس، تالاب دریاچه بزنگان که از تأثیرگذاری متقابل ساختارهای زمین‌شناسی موجود در منطقه در دوران‌های مختلف ایجاد شده با توجه به نوع آن و خصوصیات منطقه پدیده‌ای منحصر به فرد است که در سال ۱۳۸۵ به عنوان اثر طبیعی ملی در فهرست مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست ثبت شده.
تالاب صالحیه تنها تالاب استان البرز واقع در شهرستان نظرآباد است که به دلیل بارش‌های اخیر بخشی از آن احیا شد. خشکسالی این تالاب را کم آب و خشک کرده بود. با ادامه بارش‌ها کل تالاب جان تازه خواهد گرفت.
از تالاب‌های استان گلستان نیز خبر می‌رسد که بارندگی‌ پاییزه و زمستانه امسال علاوه بر نقش تاثیرگذار در کمک به کشت و زراعت کشاورزان گلستانی، به تالاب‌های استان از جمله «آلماگل» و «آجی‌گل» رونق دوباره بخشیده و این پهنه‌های آبی را بار دیگر به مقصد گردشگری و سفرهای کوتاه مدت طبیعت‌دوستان تبدیل کرده‌است.
تالاب‌ها، علاوه بر تامین امنیت مواد غذایی مورد نیاز بشر و سایر موجودات، نقش زیادی در ذخیره کربن مازاد اتمسفر ایفا می‌کنند. ۱۴۱ تالاب دارای ارزش اکولوژیکی با وسعت بیش از سه میلیون هکتار در ایران شناسایی شده که از این تعداد ۲۵ تالاب ثبت شده در کنوانسیون رامسر با بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارای ارزش جهانی و چهار سایت نیز ذخیره‌گاه زیست‌کره است.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها