کد خبر: ۵۲۸۰۶
۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۰
تاکسی‌های اینترنتی قرار بود جایگزین ارزان آژانس‌ها باشند تا مجبور نباشیم برای یک سفر درون‌شهری کوتاه، مبلغ زیادی پرداخت کنیم

تاکسی‌های اینترنتی قرار بود جایگزین ارزان آژانس‌ها باشند تا مجبور نباشیم برای یک سفر درون‌شهری کوتاه، مبلغ زیادی پرداخت کنیم.

اوایل همینطور هم بود، نرخ این تاکسی‌های آنلاین، تقریبا یک سوم نرخ آژانس‌ها بود و به همین دلیل با اقبال مردم مواجه شدند و کم‌کم جای تاکسی‌های کرایه‌ای را گرفتند؛ تا جایی که حالا به ندرت می‌توانید یک آژانس در یک محله پیدا کنید و به‌گفته محمد خلج، مدیرعامل یکی از سامانه‌های تاکسی‌های آنلاین، در حال حاضر ۵ درصد از مردم از حمل‌ونقل هوشمند و از تاکسی‌های اینترنتی استفاده می‌کنند.


اما چند وقتی است که گزینه ارزان‌بودن این تاکسی‌های اینترنتی حذف شده و قیمت‌ها به‌صورت نجومی بالا رفته است تا جایی که حالا امکان استفاده قشر متوسط و رو به پایین از این مدل تاکسی‌ها کاهش یافته و به لیست تقاضاهای لوکس طبقه مرفه که قصد دارند از ترافیک و جریمه‌های راهنمایی و رانندگی بگریزند افزوده شده است.

کارشناسان می‌گویند مبنای قیمت‌گذاری سفرها براساس سهم بازار شفاف نیست و بسیاری از کاربران طبقه متوسط به ناچار از لیست مشتری‌های این سامانه به مرور حذف می‌شوند.

میلاد منشی‌پور، مدیرعامل یکی دیگر از پلتفرم‌های تاکسی‌های اینترنتی هم در این‌باره می‌گوید: «اکنون ۳ و نیم میلیون راننده در تاکسی‌های اینترنتی مشغول به‌کار هستند و دلیل بالا رفتن قیمت‌ها، به وضعیت اقتصادی و تمایل رانندگان برمی‌گردد. بسیاری از رانندگان به‌خاطر بالا بودن هزینه‌های خودرو، سفرهایی با قیمت پایین را قبول نمی‌کنند و تقاضاها نیز در این زمینه کاهش پیدا کرده است. با این حال ما سعی داریم بهترین راه را برای راضی نگه داشتن مسافر و راننده پیدا کنیم.»

با همه این اوصاف، به‌نظر می‌رسد که فعالیت سامانه‌های تاکسی‌های اینترنتی از وضعیت ناوگان و نظام نرخ‌گذاری فاصله گرفته تا رعایت استانداردهای کسب‌وکار باید ساختارمند و ساماندهی شود.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها