کد خبر: ۵۲۵۷
۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۰
رئیس بنیاد مسکن گفت: هنوز سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد موافقت نکرده است.
به گزارش جدید پرس:

اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن اظهار کرد: حتی با دستور رئیس جمهور وام ۲۰۰ میلیون تومانی روستایی همچنان پرداخت نشده است، مقرر شد تا این تسهیلات از ابتدای تیر به متقاضیان پرداخت شود، اما هنوز اقدامی انجام نشده است. روند ساخت و نوسازی واحد‌های مسکونی روستایی در کشور به علت عدم پرداخت این تسهیلات بسیار کُند شده است.

 

گفته می‌شود پیش از این رئیس بنیاد مسکن از پرداخت این تسهیلات از ابتدای تیر خبر داده بود که طبق اذعان خود او، آقای میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه به علت آنکه ضمانت سود ۱۳ درصدی برای وام مسکن روستایی تورم زاست با این نوع تسهیلات با نرخ سود ۵ درصد موافقت نکرده است.

 

در حالی که بر اساس، قوانین برنامه‌ توسعه، دولت مکلف است سالانه نوسازی بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی را در دستور کار قرار داده و با پرداخت تسهیلات با کارمزد ۵ درصد و تأمین مابه‌التفاوت سود آن، اقدام کند اما سازمان برنامه و بودجه تاکنون با پرداخت این تسهیلات در دولت رئیسی موافقت نکرده است.

این در حالیست که هرساله و در دولت‌های مختلف از جمله دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی پرداخت این تسهیلات در دستور کار بوده و تأمین مابه‌التفاوت سود تسهیلات توسط سازمان برنامه‌و بودجه انجام ‌شده است؛ این در حالی است که در دولت جدید با وجود ابلاغ مصوبات شورای‌عالی مسکن توسط رئیس‌جمهور به سازمان برنامه‌ و بودجه مبنی بر پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی، سازمان برنامه‌ و بودجه نسبت به تأمین مابه‌التفاوت سود تسهیلات اقدام نکرده و پرداخت تسهیلات 200 میلیون تومانی مسکن روستایی متوقف شده است.

هشدار مسئولان در خصوص سرگردانی و بلاتکلیفی متقاضیان وام مسکن روستایی

با توجه به توقف پرداخت تسهیلات مسکن روستایی به مردم، مسئولان مختلف دولتی نسبت به متوقف شدن ساخت مسکن روستایی در طرح ۴ میلیونی دولت سیزدهم هشدار داده‌اند؛ به‌ عنوان‌ مثال بر اساس گزارش یک منبع آگاه در بنیاد مسکن، استانداری خراسان رضوی طی نامه‌ای به معاون اول اعلام کرده است که با وجود اطلاع‌رسانی‌های مکرر رسانه‌های عمومی مبنی بر پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی با نرخ ۵ درصد، همچنان این مصوبه اجرایی نشده است.

همچنین در این نامه اشاره شده است با گذشت مدت مدیدی از خبر افزایش تسهیلات و عدم تحقق این موضوع، رویه اجرایی ساخت مسکن روستایی متوقف شده و موجب سرگردانی و بلاتکلیفی متقاضیان روستایی شده است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها