کد خبر: ۵۲۳۳۳
۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
حمله نظامی پاکستان به داخل خاک پاکستان زیر ذره بین رسانه های غربی قرار گرفته است و از اقدام پاکستان به عنوان رد کردن خط قرمزی یاد می شود که حتی آمریکا و اسرائیل نیز جرأت آن را تاکنون نداشته اند.

روز پنجشنبه پاکستان یک سری حملات نظامی در استان سیستان و بلوچستان ایران انجام داد. به گفته اسلام آباد، هدف از اقدام امروز تأمین امنیت و منافع ملی پاکستان بود که در درجه اول اهمیت قرار دارد و قابل خدشه نیست. وزارت خارجه پاکستان تصریح کرد که به تلاش‌های خود برای یافتن راه حل‌های مشترک با ایران برای مقابله با تروریسم ادامه خواهیم داد.

این اتفاق به سرعت به تیتر اول رسانه های غربی تبدیل شد. رویترز به نقل از یک منبع اطلاعاتی پاکستان اعلام کرد که این حملات توسط هواپیماهای نظامی انجام شده و نیروهای بلوچ هدف اصلی حمله بوده اند. وی با اشاره به جبهه آزادیبخش بلوچستان که به دنبال استقلال استان بلوچستان پاکستان است، افزود: ستیزه جویان هدف متعلق به BLF هستند. آنچه در تهران باعث نگرانی می شود این است که پاکستان با ضربه زدن به داخل خاک ایران از مرزی عبور کرده که حتی آمریکا و اسرائیل نیز مراقب بوده اند از آن عبور نکنند.

بازتاب حمله نظامی پاکستان به ایران در رسانه‌های غربی/ تهران ـ اسلام‌آباد «یر به یر» شدند!

 

شبکه خبری سی ان ان نیز نوشت:انوار الحق کاکار، نخست وزیر موقت پاکستان که در مجمع جهانی اقتصاد در داووس شرکت می کند و جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه موقت پاکستان که به اوگاندا سفر کرده است، سفرهای خود را کوتاه کردند و به کشور باز می گردند. هم پاکستان و هم ایران مدت‌هاست با شبه‌نظامیان در منطقه ناآرام بلوچ در امتداد مرز 900 کیلومتری (560 مایلی) خود می‌جنگند، اما حادثه اخیر نشان‌دهنده تشدید تنش بزرگ بین دو قدرت همسایه است و در حالی رخ می‌دهد که خصومت‌های منطقه‌ای در خاورمیانه بر سر اسرائیل و جنگ در غزه ادامه دارد.

واشنگتن پست نیز نوشت: این حملات روابط دیپلماتیک بین دو همسایه را به خطر می اندازد، زیرا ایران و پاکستان دارای سلاح هسته ای مدت هاست که یکدیگر را نسبت به حملات شبه نظامیان مشکوک می دانند.

فاکس نیوز نیز مدعی شد: پاکستان حملات نظامی تلافی جویانه ای را علیه تروریست های پاکستانی فعال در ایران انجام داد.

ای بی سی نیوز هم با تیتر پاکستان تصمیم گرفت انتقامش را در خاک ایران بگیرد نوشت: بر اساس گزارش های اولیه، حملات پاکستان دست کم 7 کشته بر جای گذاشت.

بی بی سی نیز نوشت: پاکستان و ایران مدت‌هاست که یکدیگر را به پناه دادن به گروه‌های شبه‌نظامی که از مناطقی در امتداد مرز مشترکشان حملات انجام می‌دهند، متهم کرده‌اند. این رسانه انگلیسی به نقل از تحلیگران پاکستانی نوشت: واکنش پاکستان تعجب آور نبوده و با واکنش ایران به عنوان یک حمله خاص به شورشیان برابری می کند.

گاردین نیز نوشت: پاکستان حملات تلافی جویانه ای را علیه شبه نظامیان در ایران در پاسخ به حملات تهران انجام داده است که مکان هایی را در داخل مرزهای پاکستان هدف قرار داده است که ادعا می شود متعلق به یک گروه شبه نظامی جدایی طلب سنی است.

دویچه وله نیز با انتشار بیانیه وزارت خارجه پاکستان نوشت: تنها هدف از اقدام امروز تامین امنیت و منافع ملی خود پاکستان بود که در درجه اول اهمیت قرار دارد و قابل خدشه نیست.

رسانه های پاکستانی از جمله داون نیز درباره نوشتند: پس از فروکش کردن مسائل، مکانیسمی که برای مدیریت امنیت مرزی وجود دارد باید بطور فعال برای هدف قرار دادن ستیزه جویانی که امنیت هر دو کشور را از طریق عملیات مشترک تهدید می کنند، مورد استفاده قرار گیرد. این روزنامه در سرمقاله خود نوشت: روابط بین پاکستان و ایران پس از حمله پاکستان به اهدافی در داخل خاک پاکستان در روز سه شنبه، در یک مقطع بسیار حساس قرار دارد.

پاکستان تودی نیز در تیتر اول خود به گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و پاکستان اشاره کرد و نوشت: جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه موقت روز چهارشنبه به حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود گفت که پاکستان این حق را برای خود محفوظ می داند که به «اقدام تحریک آمیز» ایران در حمله به داخل خاک خود پاسخ دهد.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها