کد خبر: ۵۲۲۰۲
۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
فضاپیمای «پرگرین» که برای رسیدن به ماه سفر خود را آغاز کرده بود با نشت سوخت ناگهانی مواجه شد. ابتدا به این دلیل که در نزدیکی مدار ماه قرار گرفته بود تصور میشد که بتواند با موفقیت به سطح ماه برسد اما مدتی بعد کارشناسان اعلام کردند که سرنوشت آن چیزی جز نابودی نیست و تا روز پنجشنبه به جو زمین خواهد رسید و منفجر خواهد شد.

فرودگر جنجالی «پرگرین» که پس از پرتاب هفته پیش، به سرعت دچار نشت سوخت جدی شد و شکست خورد، تاپنجشنبه ۱۸ ژانویه به زمین برمی‌گردد. این فضاپیمای محکوم به فنا به احتمال زیاد قبل از اینکه به سطح زمین برسد در جو زمین خواهد سوخت.

 

فرودگر «پرگرین» (Peregrine) توسط شرکت فضایی خصوصی «استروبیوتیک» (Astrobotic Technology) مستقر در پیتزبورگ ایجاد شد و با موشک جدید «ولکان قنطورس»(Vulcan Centaur) در ۸ ژانویه از ایستگاه فضایی کیپ کاناورال به عنوان اولین اولین فرودگر خصوصی به فضا پرتاب شد.

زمانی که فرودگر در فضا قرار گرفت، قرار بود یک مسیر مداری پیچیده را دنبال کند که آن مسیر را به سمت ماه ببرد، و در نهایت در اواخر فوریه فرود بیاید. اگر همه چیز طبق برنامه پیش می‌رفت، پرگرین اولین فرودگر تجاری روی ماه و اولین فضاپیمای ایالات متحده بود که از زمان ماموریت آپولو ۱۷ در سال ۱۹۷۲ به سطح ماه می‌رسید.

این ماموریت قبل از پرتاب توسط قبیله ناواهو به شدت محکوم شد زیرا فرودگر محموله‌هایی حاوی بقایای انسان و DNA بود. بو نایگرن، رئیس قبیله ناواهو، در نامه‌ای به ناسا گفت:« فرود آمدن بقایای انسان روی ماه معادل هتک حرمت به این فضای مقدس است.»

سقوط پرگرین؛ فضاپیمای ناکام خاکستر می‌شود

حدود شش ساعت پس از پرتاب، «استروبیوتیک» اعلام کرد که فرودگری که با موفقیت از موشک جدا شده بود، با چندین ناهنجاری مواجه شده است، که شامل یک نشت سوخت بود که اساسا فضاپیما را از بین می‌برد. پس از جستجوی راه حل، شرکت اعتراف کرد که فرودگر هرگز به سطح ماه نخواهد رسید.

روز شنبه ۱۳ ژانویه، «استروبیوتیک» در X نوشت:« فرودگر در مسیر برخورد با زمین است»، آزمایشات بعدی نشان داد که فضاپیما هنوز می‌تواند کمی مانور دهد و از نابودی جلوگیری کند. با این حال، پس از مشورت با ناسا و دولت ایالات متحده، «استروبیوتیک» روز یکشنبه ۱۴ ژانویه اعلام کرد که «پرگرین» به زمین باز خواهد گشت.

«استروبیوتیک» دقیقاً زمان و مکان ورود فرودگر به جو زمین را اعلام نکرده است، اما خاطرنشان کرد که این ماموریت تا پنجشنبه به پایان خواهد رسید. نمایندگان «استروبیوتیک» در بیانیه‌ای نوشتند:«ما معتقد نیستیم که ورود مجدد "پرگرین" خطراتی را به همراه داشته باشد و فضاپیما قبل از رسیدن به زمین در جو زمین خواهد سوخت»؛ با این حال در موارد مشابه دیده شده است که بخش‌هایی از فضاپیماهای محکوم به فنا، مانند کپسول‌های از کار افتاده و تقویت‌کننده‌های موشکی، به سطح زمین می‌رسند و با آن برخورد می‌کنند.

سقوط پرگرین؛ فضاپیمای ناکام خاکستر می‌شود

«استروبیوتیک» با این که می‌داند بازگشت «پرگرین» به زمین با سوخته شدن و نابودی همراه است با این حال تصمیم گرفته است که آن را به زمین بازگرداند تا از باقی ماندن زباله‌های فضایی بسیار مخرب در فضای بین زمین و مدار ماه جلوگیری کند. با این حال، مارپیچ مرگ فرودگر هنوز هم می‌تواند باعث ایجاد برخی مشکلات زیست محیطی شود. در اکتبر سال گذشته، دانشمندان گفتند که سوختن زباله‌های فضایی در جو زمین باعث ایجاد سطوح بالایی از آلودگی فلزی می‌شود و به گونه‌ای که ما به طور کامل نمی‌دانیم بر آسمان ما تأثیر می‌گذارد.

علیرغم شکست کامل و تقریباً فوری سفر «پرگرین» به ماه، «استروبیوتیک» هنوز این ماموریت را موفقیت آمیز می‌داند، شاید این به این دلیل باشد که تجهیزات موجود در فرودگر هنوز قادر به جمع آوری برخی از داده‌ها از مدار زمین بودن و یا به این دلیل که به شرکت کمک می‌کند تا از اشتباهات مشابه در آینده و در مدار زمین جلوگیری کند.

جان تورنتون، مدیر عامل شرکت «استروبیوتیک» در بیانیه‌ای گفت:«این مأموریت قبلاً چیزهای زیادی به ما آموخته و به من اطمینان زیادی داده است که مأموریت بعدی ما به ماه خواهد رسید.»

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها