کد خبر: ۵۱۸۹۲
۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
کارمندان فروشگاه معروف آمریکایی در اقدامی عجیب برای یک زوج عنکبوت و سوسک فرستادند.

در یک پرونده‌ی آزار و اذیت عجیب که انگار مستقیماً از دل یک فیلم هالیوودی بیرون آمده است، کارمندان فروشگاه eBay یک زوج اهل ماساچوست را با استفاده از روش‌هایی مانند فرستادن عنکبوت‌ و سوسک‌ زنده به‌ خانه‌شان به وحشت انداختند.

اکنون در توافقی با وزارت دادگستری ایالات متحده، غول خرده‌فروشی آنلاین باید برای توقف پیگیری‌های قضایی بیش از سه میلیون دلار جریمه بپردازد.

 

بنا بر گزارشی از CNBC، دیوید و اینا اشتاینر با انتقاد از eBay در نشریه‌ی تجارت الکترونیکی خود به‌نام EcommerceBytes، خشم مدیران ارشد این شرکت را برانگیختند.

اینا اشتاینر در سال ۲۰۱۹ در مورد شکایتی که ای‌بی علیه رقیبش یعنی آمازون تنظیم‌ کرده بود، مقاله‌ای انتقادی نوشت؛ تنها نیم‌ساعت بعد، دوین ونیگ، مدیرعامل وقت ای‌بی، در پیامی به مدیر ارشدی دیگر گفت: «اگر قصد از پا درآوردن او (اینا اشتاینر) را داری، الان وقتش است.»

دوین ونیگ، مدیرعامل سابق ای‌بی

آنچه در هفته‌های بعدی پیش آمد، یک کمپین آزارواذیت بی‌امان بود که طی آن اشتاینرها را با پیام‌های تهدیدآمیز بمباران کردند، آدرس منزلشان را با اعلانیه‌هایی درباره‌ی مهمانی و حراج لوازم در اینترنت گذاشتند و بسته‌های عجیب‌وغریب و تهوع‌آور به درِ خانه‌شان تحویل دادند.

از جمله تاکتیک‌های ارعاب می‌توان به ارسال جعبه‌ای پر از عنکبوت‌ و سوسک‌ زنده، ارسال تاج گل برای جنازه، ماسک خوک خونین و کتابی در مورد کنار آمدن با مرگ همسر اشاره کرد.

فروشگاه اینترنتی معروف جریمه شد/ ماجرای فرستادن سوسک و عنکبوت برای یک زوج

به‌گفته‌ی دادستان، مغز متفکرِ پشت این طرح پرپیچ و تاب، جیمز باو، مدیر ارشد ایمنی و امنیت ای‌بی در آن زمان بود. پس از دستور «از پا درآور» ونیگ، باو و ۶ کارمند دیگر ای‌بی این حمله‌ را با هدف ترساندن و ساکت کردن خانواده‌ی اشتاینر سازماندهی کرده بودند.

جیمز باو، اینا اشتاینر را به چشم «ترول مغرضی» می‌دید که «باید سوزانده شود» و حتی تا آنجا پیش رفت که همراه دو نفر دیگر برای جاسوسی از این زوج به بوستون سفر کرد. آن‌ها امیدوار بودند که بتوانند روی خودرو آن‌ها یک ردیاب جی‌پی‌اس نصب کنند؛ این سه حتی قصد داشتند تا با خرید تجهیزات لازم از سد قفل در گاراژ عبور کنند.

در نهایت، جیمز باو جزو ۷ کارمند سابقی بود که به اتهامات وارده در این پرونده اعتراف کردند. باو در سال ۲۰۲۲ به حدود ۵ سال زندان محکوم شد. یک مدیر سابق دیگر به نام دیوید هارویل نیز باید ۲ سال را در زندان سپری کند.

دوین ونیگ که در همان سال ۲۰۱۹ از سمت مدیرعاملی کناره‌گیری کرده بود، با ادعای اینکه پیام «از پا درآور» به معنی اقدام قانونی علیه زوج اشتاینر بود، هرگونه ارتباطش با آزارواذیت‌ها را کتمان کرد و از پیگیری قضایی گریخت.

وزارت دادگستری ایالات متحده ای‌بی را به اقداماتی چون تعقیب، دستکاری شهود و ممانعت از اجرای عدالت محکوم کرد. بااین‌حال به‌گفته‌ی دادستانی ایالات‌ متحده در ماساچوست، ای‌بی توافق کرده است که با پرداخت سه میلیون دلار جریمه و رعایت برخی شرایط، تمامی پیگردهای قانونی علیه این شرکت متوقف شوند.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها