کد خبر: ۵۱۵۰۰
۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
فرانک مکنزی، فرمانده سابق ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) در یادداشتی نوشت: درسی که پس از ترور سردار سلیمانی گرفتم این بود که ایران بازیگری منطقی و عاقل است.

مک کنزی طی یادداشتی در وال استریت ژورنال نوشت:

چهار سال پیش در این روز، نیروهای تحت امر من، به دستور رئیس جمهور ترامپ، فرمانده سپاه قدس قاسم سلیمانی را در بغداد هدف قرار دادند و او را کشتند. او برای هماهنگ کردن حملات به سفارت ما و اهداف ائتلاف در سراسر منطقه به آنجا می‌رسید. ترور موفقیت آمیز ما نقشه تهران را به هم ریخت. پاسخ ایران - شلیک موشک ها علیه پایگاه هوایی الاسد در غرب عراق - عمدتاً واکنشی بود که در برابر هوا فرود آمد. این حمله برای کشتن آمریکایی ها طراحی شده بود، اما فرماندهان روی زمین اطمینان حاصل کردند که تلفات جانی نداشته است. من صدماتی که نیروهای ما در آن حمله دیدند را ناچیز قلمداد نمی کنم، اما می توانست خیلی بدتر باشد. ایرانی ها متعاقباً عقب نشینی کردند.

درس این است: تصمیم‌گیری استراتژیک ایرانی‌ها عقلانی است. رهبران آن تهدید خشونت و کاربرد آن را درک می کنند. ایجاد و حفظ بازدارندگی نیاز به اراده و توانایی دارد. در نتیجه این ترور قاسم سلیمانی توانستیم بازدارندگی را دوباره تنظیم کنیم. ایرانی‌ها همیشه از توانایی‌های ما می‌ترسیدند، اما قبل از ژانویه ۲۰۲۰ به اراده ما شک داشتند. انفجارهای مراسم یادبود سلیمانی در ایران در روز چهارشنبه که منجر به کشته شدن ده ها غیرنظامی شد، نمونه ای از بازدارندگی نیست، بلکه احتمالاً جناح های داخلی در حال مبارزه برای قدرت هستند.

حتی قبل از حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر هم ایران حملات موشکی و پهپادی به پایگاه‌های آمریکایی در منطقه انجام می‌داد اما پاسخ آمریکا به این حملات نیز آزمایشی، بیش از حد سیگنال‌دهنده و بدون تمرکز بود. برای تنظیم مجدد بازدارندگی، باید خشونتی را اعمال کنیم که تهران آن را درک کند...

درس ترور موفقیت آمیز قاسم سلیمانی که با فرمان ترامپ و اجرای نیروهای من انجام شد این بود که تصمیم‌گیری استراتژیک ایرانی‌ها عقلانی و منطقی است: آمریکا با اعمال خشونت مستقیم علیه ایران و نیروهای نیابتی اش می تواند بازدارندگی ایجاد کند.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها