کد خبر: ۵۰۷۳۷
۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی تاکید کرد که این رژیم از شکست حماس همچنان دور است و روزهای دشواری را پیش رو خواهد داشت.

ایهود المرت، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای برای روزنامه هاآرتص نوشت: از همان لحظه‌ای که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که هدف اصلی جنگ از بین بردن حماس است احتمال محقق شدن این هدف بسیار پایین بود. حتی در آن زمان نیز برای همه کاملا واضح بود که نابودی کامل حماس صرفا یک آرزوست که از نظر نظامی حتی در شرایطی غیر از شرایط کنونی در غزه غیر قابل اجرا است. داده‌های اطلاعاتی که قبل از هفت اکتبر داشتیم کافی بود برای اینکه بفهمیم شبکه پیشرفته‌ای از تونل‌ها در سرتاسر نوار غزه وجود دارد.

وی گفت: مشکلی که در جنگ غزه در سال ۲۰۱۴ با این تونل‌ها داشتیم کافی بود تا بفهمیم که شبکه تونل‌های حماس می‌تواند مانع عملیات نظامی سریع و سرنوشت سازی شود که حماس را از بین ببرد. شکست حماس آسان نیست.

المرت تاکید کرد: نتانیاهو از همان اوایل می‌دانست که اظهاراتش درست نیست و در نهایت در مقابله با واقعیت نظامی و انسانی دچار ضعف خواهد شد و همین مسئله اسرائیل را مجبور می‌کند تا به نقطه پایان در حمله کنونی برسد. اکنون زمان آن رسیده است. شکست حماس دور از دسترس است. ما حتی به نقطه‌ای که در آن کنترل جدول زمانی جنگ هفت اکتبر را در دست داشته باشیم، نرسیده‌ایم. ما باید انتظار روزهای بسیار دشواری را در آینده همراه با کشته شدن تعداد زیادی از سربازانمان و صحنه‌های دردناکی از ویرانی در غزه را داشته باشیم که حمایت و صبری را که کشورهای دوست در قبال ما نشان دادند، از بین می‌برد.

وی تأکید کرد: چه باید بکنیم؟ به نظر من اکنون زمان آن رسیده که اسرائیل آمادگی خود را برای پایان جنگ اعلام کند. بله جنگ را پایان بدهید و در آن زمان اسرائیل باید اسرای خود را آزاد کند.

المرت گفت: اگر منتظر بمانیم زمان زیادی طول نخواهد کشید تا ببینیم که تنها افرادی که می‌توانیم از غزه پس بگیریم جسد اسرایمان است چرا که زنده‌ای وجود نخواهد داشت. در مقابل اسرائیل گزینه‌ای جز آزادی تمام اسرای حماس را ندارد. اگر روش دیگری برای آزادی اسرا وجود نداشته باشد پس مجبور به تبادل اسرا خواهیم بود. اسرائیل باید موضع بسیار جدی را بدون هیچ گونه تردید و محاسبات سیاسی اتخاذ کرده و فورا مرحله بعدی نزاع یعنی توقف جنگ و آزادی اسرا و مذاکرات با میانجی‌گری مصر درباره آینده غزه را آغاز کند.

عملیات طوفان الاقصی از هفتم اکتبر توسط مقاومت فلسطین علیه اراضی اشغالی آغاز شده‌ است. این عملیات به کشته شدن صدها صهیونیست منجر شده است. به دنبال این عملیات رژیم صهیونیستی جنگ غزه را به راه انداخت که به شهادت و زخمی شدن ده‌ها هزار فلسطینی و بحرانی بی‌سابقه در غزه منجر شده‌ است.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها