کد خبر: ۵۰۵۷۱
۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
رئیس دولت سیزدهم با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی بر اساس آموزه‌های دینی شکل گرفت و ساختار و سازمان آن با هدف اداره اجتماع بر پایه دین شکل گرفت، گفت: باور داریم که در مقابل تمدن‌های مدعی که امروز در دنیا وجود دارد، اجتهادی تمدن‌ساز وجود دارد که می‌تواند پاسخگو و تامین کننده همه نیازهای امروز جامعه بشری باشد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، سید ابراهیم رئیسی صبح امروز پنجشنبه در «سیزدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» حضور در این جمع را برای خود و دولت مغتنم توصیف و تصریح کرد: ارتباط دولت با حوزه‌های علمیه عموما و با حوزه ‌علمیه قم خصوصا که همواره مبدا و حامی انقلاب شکوهمند اسلامی و نهادهای انقلاب‌ اسلامی بوده و خود را نسبت به این حمایت در عرصه‌های کادرسازی،‌ محتواسازی و مراقبت از امور متعهد می‌دیده برای هر دو طرف اطمینان‌بخش بوده و سرمایه‌ای بزرگ تلقی می‌شود.

رئیسی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی بر اساس آموزه‌های دینی شکل گرفت و ساختار و سازمان آن با هدف اداره اجتماع بر پایه دین شکل گرفت، افزود: جمهوری اسلامی به دنبال اثبات کارآمدی دین در عرصه اداره زندگی اجتماعی انسان معاصر بود. باور داریم که در مقابل تمدن‌های مدعی که امروز در دنیا وجود دارد، اجتهادی تمدن‌ساز وجود دارد که علیرغم همه تطورات و اتفاقات و نوآوری‌هایی که در جهان صورت گرفته در مقابل هیچ سوالی از پاسخ بازنمی‌ماند و مبتنی بر فقه جعفربن محمدبن صادق (ع) می‌تواند پاسخگو و تامین کننده همه نیازهای امروز جامعه بشری باشد.

سکوتِ معنادار در مقابل فساد چای دبش /فاسدها از مسئولیت شان کنار بروند /مافیای فساد اقتصادی مثل اختاپوس بر مجاری مختلف چنگ انداخته است

نگرانی رسانه دولت از رقابت جهانگیری با رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴

رئیسی اظهار داشت: این دعوت کاملا مبتنی بر یک مبانی متقنی است که تاکنون توانسته در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی به معنی عام اثرگذار باشد و در عرصه جهانی حرف داشته باشد، لذا حتما این اجتماع عظیم و حضور علمای اعلام، هم‌اندیشی، همراهی و همکاری آنها می‌تواند بسیار اثربخش و امیدآفرین باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تلاش جامعه مدرسین حوزه علمیه قم قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مبارزه با انکر منکرات یعنی رژیم ستم‌شاهی بود گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز جامعه مدرسین همه هم و غم خود را حمایت از اعرف معروف‌ها یعنی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تلاش برای رفع کاستی‌ها، نواقص و مشکلات مبتنی بر مبانی قرار داده است.

رئیسی با بیان اینکه وقتی به ۴۰ سال گذشته نگاه می‌کنیم می‌بینیم که به لطف خدا خدمات بسیاری انجام و گام‌های موثری هم در کشور، هم در منطقه و هم در جهان برداشته شده، خاطرنشان کرد: لکن این هم‌اندیشی‌ها و نشست‌ها ما را وامی‌دارد که در آنچه انجام شده بازنگاهی کنیم و در وهله بعد ببینیم چه اقداماتی از این پس باید انجام بگیرد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه خروجی چنین نشست‌هایی باید این باشد که با وجود موفقیت‌هایی که تاکنون با هدایت‌های امام راحل و رهبری فرزانه انقلاب اسلامی، مراجع بزرگوار تقلید و اساتید برجسته حوزه علمیه داشته‌ایم، اما به لحاظ نظری و عملی با چه نیازهایی مواجه هستیم، گفت: این همان موضوعی است که رهبری در حرم رضوی (ع) نسبت به آن تاکید داشتند؛ مسئله ضرورت تحول.

رئیسی نگاه تحولی، تحول در فرآیندها و تحول نهادی را سه گام اصلی در مسیر تحقق تحول دانست و افزود: نگاه تحولی ضرورت ایجاد تحول است. همچنین باید مسیر گذشته را ارزیابی کنیم و ببینیم که در کجاها می‌شد فرآیند دقیق‌تر، سریع‌تر، حساب شده‌تر و موثرتر باشد. سومین نکته نیز تحول در ساختارهاست؛ منظور از ساختارها صرفا شاکله اداری در عرصه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نیست، بلکه تحول در عرصه آداب و رسوم فرهنگی را نیز شامل می‌شود.

رئیس جمهور نتیجه اصلی مورد انتظار از تحول را ارتقای بهره‌وری دانست و اظهار داشت: امروز در کشور بیش از هر چیز دیگری به سرمایه‌گذاری و ارتقای بهره‌وری نیاز داریم. اولین گام برای افزایش بهره‌وری کاملا فرهنگی است و نیاز به فرهنگ‌سازی در جامعه دارد. این فرهنگ‌سازی باید هم در عرصه اداره کشور صورت گیرد هم در میان عموم مردم چرا که هر جا که مشارکت مردم را داشتیم آنجا عرصه موفقیت نظام بوده است.

رئیسی با بیان اینکه دولت مردمی اساس و مبنای تحول را «سند گام دوم انقلاب شکوهمند اسلامی» قرار داده است، تصریح کرد: هر تحولی در کشور باید مستند به سند تحول گام دوم انقلاب اسلامی باشد که هم وضع موجود و هم وضعیت مطلوب را با اتکا به نگاه تحولی بسیار دقیق توصیف کرده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه گاهی از ما سوال می‌شود که گفتمان دولت چیست؟ در پاسخ خاطرنشان کرد: گفتمان در دو کلمه نمی‌شود که بر فرض مثال ما بگوییم گفتمان دولت آزادی و عدالت است، این شعار است و نمی‌توان آن را گفتمان توصیف کرد. گفتمان با شعار درست نمی‌شود بلکه نیاز به این دارد که در جامعه نهادینه شود، مثل آنچه که در لسان امام و رهبری است، این را گفتمان می‌گویند. لذا ما گفتمان خودمان را همان گفتمان امام و رهبری قرار دادیم چون همین گفتمان باید اجرایی بشود.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها