کد خبر: ۵۰۲۱۰
۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۰
روز گذشته مراسم اهدای جوایز برگزیدگان جایزه چراغ برگزار شد. بنابر گفته بانیان آن، “جایزه چراغ” تشکری است کوچک از مروجان علم و راهنمایی است برای آنان که در ابتدای راه بلند و پر پیچ‌وخم ترویج علم هستند.

 در میان برگزیدگان سال جاری، "شهرزاد میرسلطانی"، موفق به دریافت جایزه چراغ در حوزه "مروج علم سال" شد. شهرزاد میرسلطانی پس از دریافت جایزه با بیان تشکر از بانیان جایزه چراغ گفت:« چراغی که امشب اینجا روشن شده‌است، برای تمام کودکان سرزمین است تا پس از ما نیز چراغ را روشن نگه دارند.»

شهرزاد سلطانی در خصوص خود اینگونه می‌نویسد:« سال‌های سال است دل مشغولی‌ام سر به هوا کردن کودکان ایران زمین است. در مراکز مختلف سال‌ها به تدریس نجوم کودکان به صورت تخصصی پرداخته‌ام. بارها از نجوم کودکان و برای نجوم کودکان نوشته‌ام. پروژه ترویج نجوم کودک را برای کودکان ایران زمین راه اندازی کرده‌ام و همه اینها از برای آن بود که آرزو داشتم هیچ کودکی از کودکان ایران زمین از این سفر شگفت انگیز به دنیای نجوم و آسمان شب باز نماند.»

اعلام اسامی برگزیدگان جایزه چراغ ۱۴۰۲/ عکس

در حوزه جایزه "دانشگر مروج علم" نیز "حامد وحدتی نسب" موفق به دریافت این جایزه شد. وی پس از دریافت جایزه و با ابراز خوشحالی از اهمیتی که به حوزه ترویج علم داده می‌شود،‌گفت:« ترویج علم به مردم کمک می‌کند تا بتوانند ادعاهایی که در فضای مجازی مطرح می‌شوند را راستی‌آزمایی کنند.»

اعلام اسامی برگزیدگان جایزه چراغ ۱۴۰۲/ عکس

در میان برگزیدگان سال جاری نیز، محمد کرام‌الدینی موفق به دریافت جایزه "یک عمر ترویج علم" شد. پژمان نوروزی، از بانیان جایزه چراغ در خصوص محمد کرام‌الدینی گفت:«از نوجوانی که به زیست شناسی علاقه‌مند بودم ایشان را دنبال می‌کردم. برای فردی که از اصطلاعات زیست‌شناسی سر در نمی‌آورد اما به آن علاقه‌مند است، زبان دکتر قابل فهم بوده و است. ایشان همچنین ریل المپیاد زیست شناسی را در ایران راه انداختند و با وجود اینکه بازنشسته شدند همچنان در این حوزه بسیار فعال هستند.»

از میان برگزیدگان سال گذشته نیز، مریم فقیهی موفق به دریافت جایزه "مروج علم سال" شد.

اعلام اسامی برگزیدگان جایزه چراغ ۱۴۰۲/ عکس

"آذرخش مکری" نیز جایزه "دانشگر مروج علم" سال ۱۴۰۱ را دریافت کرد. وی پس از دریافت جایزه در خصوص نقش شبکه‌های اجتماعی در ترویج علم، گفت:« بنده دوره‌ای طولانی به صدا و سیما می‌رفتم اما برنامه‌ها علی‌رغم ساعت خوب پخش اثرگذاری لازم را نداشتند تا اینکه شروع به فعالیت در اینستاگرام کردم. تحت تاثیر قرار دادن دیگران و پدیده ترویج خیلی پیچیده‌تر از تنها تعداد مخاطب و بازدید است و به پاسخ به این پرسش باز می‌گردد که چه‌ می‌شود که یک فکر و یا باور فراگیر می‌شود.»

در میان برگزیدگان سال گذشته، "بابک تفرشی" نیز موفق به دریافت جایزه "یک عمر ترویج علم" شد.

در میان برگزیدگان جایزه چراغ سال ۱۴۰۰، "پوریا ناظمی"، موفق به دریافت جایزه "مروج علم سال" شد و "محسن شادمهری" موفق به دریافت جایزه "دانشگر مروج علم سال" شد.

محسن شادمهری پس از دریافت این جایزه گفت:« بسیار باعث خوشبختی بنده است که مجموعه مستقل و افرادی خبره به دنبال ترویج علم در ایران هستند.»

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چه شد که تصمیم گرفتید، مروج علم شوید، گفت:« ترویج علم برای من سیر تحولی بود که زمانی که طی شد، متوجه آن شدم. به مرور زمان به این نتیجه رسیدم که کار باید خیلی هدفمندتر باشد و خلاقیت باید در بچه‌های ما جانی دوباره بگیرد. می‌توان گفت آگاهی مبتنی بر دانش تنها راه پیشرفت است و باید به نقش دانشمندان در بومی سازی علم توجه ویژه شود.»

اعلام اسامی برگزیدگان جایزه چراغ ۱۴۰۲/ عکس

از میان دیگر برگزیدگان نیز "حازم فری‌پور" موفق به دریافت جایزه "یک عمر ترویج علم" سال ۱۴۰۰ شد. حازم فری‌پور با وجود تمام سختی‌هایی که در این مسیر متحمل شده‌است، سال‌های طولانی را به شکل خانوادگی و بین نسلی به ترویج علم مشغول بوده‌است.»

اعلام اسامی برگزیدگان جایزه چراغ ۱۴۰۲/ عکس

همچنین حسام‌الدین خضری، موفق به دریافت جایزه "چراغ سلامت" سال ۱۴۰۰ شد.

جایزه چراغ سلامت زمانی تعیین شد که پاندمی کرونا آغاز شده بود و با بمباران اخبار در آن دوران بیش از هر زمانی نقش مروجان علم برای آگاهی نمایان شد. یکی از این افراد تاثیرگذار دکتر حسام‌الدین خضری بود که با زبانی ساده در این حوزه به اطلاع‌رسانی مشغول شد.

اعلام اسامی برگزیدگان جایزه چراغ ۱۴۰۲/ عکس

فسیلی که جایزه چراغ شد

فسیل آمونیت به عنوان جایزه چراغ به برگزیدگان اهدا می‌شود. فسیل آمونیت‌هایی که برای این کار در نظر گرفته شده‌اند، بین ۸۵ تا ۹۰ میلیون سال سن دارند. بنابر گفته حامد وحدتی‌نسب نزدیک‌ترین موجود به این موجود باستانی ناتیلوس است.

اعلام اسامی برگزیدگان جایزه چراغ ۱۴۰۲/ عکس

پژمان نوروزی و سیاوش صفریان پور، در پاسخ به این پرسش که جایزه چراغ چگونه برگزیدگان خود را انتخاب می‌کند؛ گفتند:« گروهی به عنوان دیدبان که از خبرنگاران و مروجان علم تشکیل شده‌اند افرادی را که گمان می‌کنند مناسب دریافت این جایزه هستند، به ما معرفی می‌کنند. از دوره دوم برگزیدگان دوره‌های قبلی به گروه داوری پیوستند و هر سال بر تعداد داورانی که در این خصوص نظر می‌دهند، افزوده شد. با گذشت زمان فرایند داوری قویتر می‌شود و کار سخت‌تر می‌شود.»

اعلام اسامی برگزیدگان جایزه چراغ ۱۴۰۲/ عکس

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها