کد خبر: ۳۱۲۱۱
۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۰
یک کرم‌چاله‌حلقوی همانند دروازه‌ای فضایی است که می‌توان به درون آن پا گذاشت اما مدل‌های جدید و دقیق‌تر نشان داده‌اند که آنها می‌توانند دروازه‌ای به درون زمان نیز باشند.
به گزارش جدید پرس:

کرم‌چاله‌ها اغلب به عنوان تونل‌هایی به درون مکان-زمان تصور می‌شوند که سیاهچاله‌ها ورودی آنها هستند اما از منظر تئوریک می‌توانند تخت هم باشند همانند یک دَر به درون یک مکان یا حتی یک کیهان دیگر. اینها به عنوان «کرم‌چاله‌های حلقوی» شناخته می‌شوند و در برخی موارد آنها ممکن است به ماشین زمان تبدیل شوند.

در یک مطالعه علمی اخیر ادعا شده که محاسبات مربوط به یک راه بالقوه برای سفر در زمان انجام شده است. این روش دربردارنده یک شئ بسیار تئوریک موسوم به «کرم چاله حلقوی» است؛ نوعی از کرم‌چاله که دو منطقه از فضا را مانند یک دروازه (پورتال) به هم وصل می‌کند. در گذشته کرم‌چاله‌ها از لحالظ تئوریک به عنوان دروازه‌هایی به سمت کیهان‌های دیگر تصور شده بودند و محققان اکنون می‌گویند که آنها ممکن است به عنوان ماشین زمان هم عمل کنند.

به تازگی یک گروه از فیزیکدان‌های نظری مقاله‌ای در این خصوص منتشر کردند که مشخص شود کدام قوانین فیزیک می‌توانند با بسط دادن برای سفر در زمان به کار بروند. کلید کل این ایده «کرم‌چاله» و در واقع نوعی خاص از آن با نام «کرم‌چاله حلقوی» است. البته کرم‌چاله‌ها کاملا در حد تئوریک هستند بنابراین این مباحث اندکی عجیب است و کرم‌چاله‌های‌حلقوی عجیب‌تر هم می‌شوند.

کرم‌های چاله‌های عادی چاله‌ها یا حفره‌هایی هستند که با گرانش شدید سیاه‌چاله‌ها در تار و پود فضازمان (spacetime) پانچ شده‌اند. گرانش موجود در مرکز این اجرام چنان شدید است که دانشمندان اغلب تصور کرده‌اند آنها می‌توانند به عنوان تونل‌هایی به سمت کیهان‌های دیگر یا زمان‌های دیگر عمل کنند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها