کد خبر: ۵۰۱۰۶
۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰
این استارتاپ از زمان تأسیس در سال 2014 به‌دنبال توسعه راهی برای جابه‌جایی انسان‌ها ز طریق لوله‌های بدون هوا با سرعت خطوط هوایی بوده است.

استارتاپ حوزه حمل‌ونقل «هایپرلوپ وان» (Hyperloop One) که سال 2014 توسط «شروین پیشه‌ور»، کارآفرین ایرانی تأسیس شده بود و قصد داشت انسان‌ها را از طریق لوله‌های بدون هوا با سرعت خطوط هوایی جابه‌جا کند، به‌طور رسمی در حال تعطیل شدن است.

 

براساس گزارش بلومبرگ، این شرکت اکنون در حال فروش دارایی‌های خود است و با تعطیلی دفاتر خود همچنین در حال اخراج کارمندانش است. سپس در پایان سال میلادی هایپرلوپ وان به‌طور رسمی تعطیل خواهد شد و در آن زمان تمام مالکیت معنوی آن به سهامدار عمده‌اش یعنی DP World منتقل خواهد شد.

استارتاپی که یک ایرانی آن را تاسیس کرده بود، تعطیل شد!

هایپرلوپ وان؛ از تأسیس تا تعطیلی

هایپرلوپ وان از زمان تأسیس در سال 2014، حدود 450 میلیون دلار سرمایه‌گذاری جذب کرد. همچنین از سال 2017 تا 2022، این شرکت به دلیل سرمایه‌گذاری گروه ویرجین متعلق به «ریچارد برانسون»، به‌عنوان Virgin Hyperloop One شناخته می‌شد. با این حال، ویرجین در سال 2022 تصمیم گرفت تا از برنامه‌های خود برای حمل‌ونقل مسافران صرف‌نظر کند و فقط روی ساخت سرویسی برای جابه‌جایی بار تمرکز کند. Hyperloop One همچنین اوایل سال گذشته مجبور شد تا بیش از 100 کارمند خود را به دلیل تغییر در اولویت‌هایش اخراج کند.

در حالی که هنوز استارتاپ‌هایی وجود دارند که برای ساخت پروژه هایپرلوپ تلاش می‌کنند، اما تعطیلی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در این زمینه، تا حدی پایان رویایی را نشان می‌دهد که سال 2013 توسط «ایلان ماسک» آغاز شده بود.

ماسک در آن زمان این نظریه را مطرح کرده بود که کپسول‌های آلومینیومی آیرودینامیک پر از مسافر یا محموله را می‌توان از طریق یک لوله تقریباً بدون هوا با سرعت حداکثر 1223 کیلومتر در ساعت حرکت داد. این لوله‌ها را می‌توان در داخل یا بین شهرها ساخت و به عقیده ماسک می‌توانند باعث تغییر شیوه زندگی، کار، تجارت و سفر شود.

ماسک اکنون با شرکت بورینگ کمپانی (The Boring Company) خود در حال حفر گذرگاه‌های زیرزمینی در لاس‌وگاس است.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها