کد خبر: ۴۹۶۶۸
۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
پاکستان از باران مصنوعی برای مبارزه با آلودگی‌ هوا استفاده کرد. باران مصنوعی برای اولین بار در روز شنبه در پاکستان به منظور مبارزه با سطوح خطرناک دود در کلان شهر لاهور استفاده شده‌است.

در اولین آزمایش از این نوع در این کشور جنوب آسیا، هواپیماهای مجهز به تجهیزات بارورسازی ابرها بر فراز 10 منطقه از شهر پرواز کردند که اغلب یکی از بدترین نقاط جهان برای آلودگی هوا محسوب می‌شود.

محسن نقوی، وزیر موقت پنجاب، گفت که "هدیه" توسط امارات متحده عربی ارائه شده است. وی به رسانه ها گفت: "تیم هایی از امارات به همراه دو هواپیما حدود 10 تا 12 روز پیش به اینجا رسیدند. آنها از 48 فلر برای ایجاد باران استفاده کردند."

او گفت که تیم تا شنبه شب خواهد دانست که «باران مصنوعی» چه تأثیری داشته است.

امارات متحده عربی به طور فزاینده‌ای از فناوری بارورسازی ابرها استفاده می‌کند، که گاهی اوقات به عنوان باران مصنوعی نامیده می‌شود.

هدیه امارات به پاکستانی‌ها برای مبارزه با آلودگی‌ هوا!

بارورسازی ابرها یا ابرآمایی تعدیل آب و هوا، به وسیله افزودن مواد به داخل یک ابر با هدف تقویت تشکیل و رشد «بلورهای یخ») در ابرهای سرد و رشد قطرک‌های درون ابرهای گرم و در نتیجه افزایش بارش برف یا باران است. به عبارت دیگر باروری ابرها روشی برای تأثیرگذاری بر روی ابرهای طبیعی است که در آن با استفاده از مواد شیمیایی آب بیشتری از ابر به شکل باران یا برف درست می‌شود.

بیشترین عواملی که در باروری ابرها برای تولید باران سرد و طرح‌های باروری ابرها برای تقویت بارش برف به کار می‌روند یدید نقره و یخ خشک هستند. عواملی دیگر مانند گازهای مایع نیز می‌توانند برای بارور کردن ابرها در این دسته مورد استفاده قرار گیرند.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها