کد خبر: ۴۹۶۳۱
۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
رئیس جمهور روسیه با اشاره به تمایل غرب برای نابودی روسیه پس از فروپاشی شوروی و عدم قصد مسکو برای حمله به خاک ناتو، گفت: ولی بعد از پیوستن بی دلیل فنلاند به ناتو، روسیه مجبور به ایجاد منطقه نظامی لنینگراد شده و واحدهای نظامی در آنجا متمرکز خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، تاکید کرد که ادعای قصد فدراسیون روسیه برای حمله به ناتو "دروغ محض" است و سخنان جو بایدن، رهبر آمریکا در این باره، تنها «عبارتی گفتاری برای تاثیرگذاری» بود.

پوتین امروز، یکشنبه، در مصاحبه با برنامه مستند "مسکو.کرملین.پوتین" در پاسخ به سئوال مجری در این خصوص، گفت: «این ادعا کاملا دروغ است. من فکر می‌کنم پرزیدنت بایدن هم این را درک می‌کند و استفاده از این عبارت گفتاری تنها برای توجیه سیاست اشتباه خود در جهت گیری روسیه بوده است.»

به عقیده پوتین، کل سازمان اتحاد آتلانتیک شمالی حیاط خلوت ایالات متحده است و از آن برای رسیدن به اهداف واشنگتن استفاده می‌شود.

علاوه براین، رئیس جمهور روسیه با اشاره به اینکه تمام اختلافات بین روسیه و فنلاند از مدت‌ها قبل حل شده و هیچ مشکلی در روابط بین دو کشور وجود ندارد، ولی با پیوستن هلسینکی به ناتو، چنین مشکلاتی ظاهر خواهند شد، افزود: «اکنون شاهد هستیم که فنلاند را هم به ناتو کشاندند. آیا ما با فنلاند اختلافی داشتیم؟ خیر. همه اختلافات، از جمله آنهایی که ماهیت سرزمینی داشتند، مدتها پیش در اواسط قرن بیستم حل و فصل شده بودند و ما روابط بسیار نزدیک و صمیمانه‌ای با یکدیگر داشتیم.»

پوتین ادامه داد: «ولی اکنون روسیه منطقه نظامی لنینگراد را ایجاد کرده و به دلیل احتمال وجود تهدیدات، واحدهای نظامی را در آنجا متمرکز خواهد کرد.»

غرب می‌خواست روسیه را تحت سلطه خود درآورد و از منابع آن استفاده کند

رئیس جمهور روسیه دربخش دیگری از این مصاحبه به این واقعیت اشاره کرد که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، کشورهای غربی می‌خواستند روسیه را تضعیف و در صورت ممکن نابود کنند. به گفته وی، شخصاً در دهه ۲۰۰۰، علیرغم اینکه در پست‌های اطلاعاتی و دولتی کار می‌کرد، ولی در مورد نیات واقعی غربی‌ها ساده لوحی مشخص بود. به ویژه، او تمایل داشت منفی بودن کشورهای غربی نسبت به روسیه را به اینرسی رویارویی که پس از پایان تقابل ایدئولوژیک جنگ سرد ادامه داشت، نسبت دهد. با این حال، غرب همچنان بر این باور بود که اگر کمی صبر کند، می‌تواند روسیه را نیز "فرو بپاشد".

ولادیمیر پوتین منطق کشورهای غربی را اینگونه توضیح داد: «بطور کلی چنین کشور بزرگی مانند روسیه با استانداردهای اروپایی، با بزرگترین قلمرو در کل جهان و، با جمعیتی نسبتاً زیاد در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، مشخصاً مورد نیاز نیست. به خصوص غرب مایل بود آن را به چندین کشور کوچکتر تقسیم کند که قادر به کنار هم گذاشتن منافع ملی نباشند و از این طریق آنها را تابع خود کند. بهترین وضعیت آن بود که همانطور که سیاستمدار مشهور آمریکایی [زبیگنیو] برژینسکی پیش بینی کرد، آن را به پنج بخش تقسیم کند تا هر یک از این بخش‌ها به طور جداگانه مورد نفوذ قرار گرفته و منابع آنها را مورد استفاده قرار دهد.»

پوتین: آمریکا باید روسیه را هم به حساب آورد

وی در پاسخ به این سئوال که چگونه روسیه می‌تواند با آمریکا در شرایطی که مدام مورد اتهام قرار می ‌گیرد، نقطه مشترک پیدا کند؟ تاکید کرد: ایالات متحده باید زمینه‌های مشترکی با فدراسیون روسیه پیدا کند، زیرا باید این کشور و منافع آن به حساب آورده شود. این آنها هستند که باید با ما نقطه مشترک پیدا کرده و ما را نیز در نظر بگیرند».

پوتین پیش از این گفته بود که ایالات متحده کشور مهمی است و روسیه آماده بازگرداندن روابط کامل با آن است، ولی ابتدا باید شرایط اصولی برای این امر ایجاد شود. زمانی که برخی تغییرات اساسی در ایالات متحده رخ دهد و آنها شروع به احترام به افراد دیگر و کشورهای دیگر کنند، به دنبال مصالحه بوده و سعی نکنند مشکلات خود را با کمک تحریم ها و اقدامات نظامی حل کنند. در آن صورت شرایط اصولی برای احیای روابط تمام عیار فراهم خواهد شد، البته هنوز چنین شرایطی وجود ندارد.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها