کد خبر: ۴۹۵۱
۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴
در گفتگو با سخنگوی برق مطرح شد؛
به دنبال افزایش فعالیت های غیرمجاز استخراج رمزارز در کشور، مقررات لازم برای برخورد با این افراد تشدید شده است.
به گزارش جدید پرس:

به دنبال گسترش صنعت رمزارزها در سراسر جهان، علاقه‌مندان به فعالیت در این بازار در کشور ما نیز روز به روز  در حال افزایش است. در کنار افرادی که به معاملات رمزارزی می‌پردازند، برخی نیز در زمینه استخراج رمزارز فعالیت می‌کنند.

 

اما از آنجا که هنوز این حوزه در ایران به درستی قانون‌گذاری نشده، تعداد افرادی که به صورت غیرقانونی به استخراج رمزارز می‌پردازند و از انشعابات برق عمومی به این منظور استفاده می‌کنند، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

بارها برخوردهایی با ماینرهای غیرمجاز ارزهای دیجیتال انجام شده، اما همچنان تعداد آنها زیاد بوده است. در صورتی که همچنان مشکلات تامین برق وجود دارد، وزارت نیروی کشور در تلاش است که این صنعت را به سمت فعالیت مجاز سوق دهد تا مشکلات تامین برق کشور تا حدودی برطرف شود.

 

به منظور بررسی مقررات جدید وضع شده برای ماینرهای غیرقانونی رمزارز، مصاحبه‌ای با مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق انجام شده که در ادامه به آن می‌پردازیم.تشدید مقررات استخراج غیرقانونی رمزارز ​

 
 

رجبی مشهدی در خصوص مقررات جدیدی که اخیرا در مورد استخراج غیرقانونی رمزارزها وضع شده اظهار کرد: با توجه به اینکه مقررات قبلی پاسخگویی مبارزه با استخراج غیرمجاز رمزارزها نبود، تشدید مجازات‌ها اکنون تا حدودی بیشتر از گذشته شده و افرادی که به صورت غیرمجاز به این فعالیت می‌پردازند و از شبکه‌های عمومی برق استفاده می‌کنند، لازم است دقت لازم را داشته باشند تا برای آنها مشکلی ایجاد نشود.

وی افزود: در زمینه برخورد با متخلفانی که در بخش‌های اداری و نهادهای عمومی غیردولتی مبادرت به استخراج رمزارز در محل کار خود می‌کنند، لازم است بدانند که این افراد به مراجع قضایی برای انفصال از خدمات دولتی معرفی خواهند شد.

 سخنگوی صنعت برق در مورد جریمه‌های استخراج غیرقانونی رمزارزها خاطرنشان کرد: میزان جرایم نقدی نسبت به گذشته چهار برابر شده و بیشتر خواهد شد. دوره‌ای که به صورت غیرمجاز از شبکه‌های عمومی برای استخراج رمزارز استفاده شده، نرخ جریمه 4 برابر نرخ صادراتی محاسبه خواهد شد که عدد بسیار بالایی است.

رجبی مشهدی در مورد برخورد با ماینرهای غیرمجاز تشریح کرد: لازم است به این نکته اشاره شود که اگر در نوبت اول در هر انشعابی شناسایی شوند، برق آنها به مدت سه ماه قطع خواهد شد. البته افرادی که از شبکه گاز استفاده می‌کنند یا سوخت مایع به صورت سهمیه دریافت می‌کنند برای استخراج رمزارز به صورت غیرمجاز، به مدت سه ماه شاهد قطعی خواهند بود. در نوبت دوم نیز به مدت یک سال انشعاب برق، گاز و سوخت مورد استفاده آنها قطع خواهد بود.

افراد باید دقت لازم را داشته باشند که این برخوردها تشدید شده و لازم است افرادی که به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند، برای اخد مجوزهای مورد نیاز اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه بیش از هزار مگاوات هر روز به صورت غیرمجاز از شبکه‌های عمومی برق برای استخراج غیرمجاز رمزارز استفاده می‌شود گفت: باید با این افراد برخورد شود و تا کنون نیز بیش از 650 مگاوات ظرفیت کشف شده ماینرهای غیرمجاز بوده که معادل یک نیروگاه هزار مگاواتی برای تامین مصرف برق آن است.

سخنگوی صنعت برق کشور در مورد عواقب استخراج غیرقانونی رمزارز متذکر شد: با توجه به اینکه تامین برق در این روزها به سختی انجام می‌شود، افرادی که این اقدام را انجام می‌دهند، به نوعی از حقوق عمومی و یارانه انرژی که مربوط به همه است، استفاده می‌کنند. زمانی که جلوی فعالیت این افراد گرفته شود، تامین برق همه مشترکان با پایداری بیشتری صورت خواهد گرفت و لازم است کسانی که مبادرت به این کار می‌کنند، در خصوص مجوزهای لازم اقدام کنند، در غیر این صورت با شناسایی، دستگاه‌های آنها جمع‌آوری و تحویل مراجع قضایی خواهد شد و بنا بر مقررات جدید نسبت به معدوم‌سازی آنها اقدام می‌شود.

رجبی مشهدی در خصوص استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در این صنعت توضیح داد: قطعا اقدامی که در حال حاضر صورت می‌گیرد، در جهت این است افرادی که می‌خواهند در این فعالیت شرکت کنند، حتما مجوزهای لازم را اخذ کنند، به صورت قانونی از شبکه‌های مجاز برق دریافت کنند یا رویکرد آنها به این شکل باشد که از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنند. قطعا در ساعاتی که انرژی‌های تجدیدپذیر امکان پاسخگویی نداشته باشند، از شبکه‌های عمومی برق برای پایداری شبکه‌های اختصاصی که از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند، برق افرادی که به صورت مجاز فعالیت می‌کنند تامین خواهد شد و نباید از این بابت نگرانی داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که این عمل کمکی به صنعت رمزارز و برق کشور خواهد کرد یا خیر، گفت: به هر حال، منابع انرژی محدود بوده و لازم است در چارچوب قانون، واگذاری‌ها و تقاضاهایی که در خصوص رمزارزها وجود دارد پاسخگویی شود. افرادی که تمایل دارند در حوزه رمزارزها فعالیت کنند، باید مقررات را رعایت کرده و مجوزهای لازم را اخذ کنند. اگر از انرژی‌های تجدیدپذیر نیز استفاده می‌کنند، باید بدانند که این انرژی هم پاک است و هم صنعت برق مکلف است که پایداری تامین برق آنها را انجام دهد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها