کد خبر: ۴۹۳۵۱
۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
در اغلب کشورها سن بازنشستگی 64 سال است اما در ایران افزاد بین بیست تا سی سال پس از اغاز فعالیت شغلی بازنشسته می‌شوند و در حقیقت این سن برای بازنشستگی بسیار زودهنگام است.

عطا بهرامی، تحلیلگر اقتصادی با اشاره به صحبت های رییس سازمان برنامه و بودجه درباره اینکه سن بازنشستگی باید متناسب با امید به زندگی تعیین شود و صندوق‌های بازنشستگی باید بر اساس اصول بیمه‌ای باشد گفت: این حرف درستی است و کاری به ایران و غیر ایران ندارد. 45 سال پیش که 60 درصد تامین اجتماعی فعال شده بود سن امید به زندگی 55 سال بود. الان 79 سال شده است. یعنی با فرمول فعلی، خانمی که 25 سال بازنشسته می‌شود، 22 سالگی سرکار می‌رود، 47 سالگی بازنشسته می‌شود. باید سی و چند سال حقوق بازنشستگی بدهید که صندوق توانائی این امر را ندارد.

وی ادامه داد: کشورهای دیگر در سن 64 سالگی بازنشسته میشوند و حدود 15-14 سال از صندوق حقوق می‌گیرند. اینجا اما یک بازنشسته باید سی و چند سال حقوق بگیرد که امکان پذیر نیست. همین امر سبب می‌شود صندوق ها ناتراز می‌شوند.

وی در توضیح این مطلب افزود: همین اتفاقات سبب می‌شود دولت مجبور شود پول چاپ ‌کنند و تورم تولید ‌شود. ضمن اینکه در ایران 50 درصد بازنشستگی‌ها پیش از موعد است که این موضوع فاجعه است. فلذا میانگین سن بازنشستگی پیش از موعدها و بقیه تبصره‌ها 20 سالگی است. او با اشاره به مشکلاتصندوق بازنشستگی گفت: بحث اول، همین بازنشستگی پیش از موعد و میانگین خیلی پائین بازنشستگی است که 20 سال عدد پائینی است و باید بالاتر شود. بحث دوم، این است که شستا و شرکت‌های آن با فساد اداره می‌شوند و ناکارآمد هستند.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها