کد خبر: ۴۸۵۰۸
۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
پرونده «کریستوف گالتیه» سرمربی الدحیل قطر به اتهام نژادپرستی و تبعیض در فرانسه در جریان است و این مربی به زودی محاکمه می شود.

«کریستوف گالتیه» سرمربی فرانسوی که اخیراً هدایت تیم فوتبال «الدحیل» قطر را بر عهده گرفته است در فرانسه پرونده‌ای سنگین دارد و به زودی در این خصوص محاکمه خواهد شد. او که در فصل ۲۰۲۲ هدایت «پاری سن ژرمن» را برعهده داشت تصمیم گرفت به قطر بیاید اما داستان او با فرانسه هنوز به پایان نرسیده است و سر و کارش با دادگاه خواهد بود.

کریستوف گالتیه در ۱۵ دسامبر، باید توسط دادگاه کیفری «نیس» به دلیل آزار و اذیت اخلاقی و تبعیض محاکمه شود. این اتهامات مربوط به اظهارات نژادپرستانه ای است که ظاهراً او در طول فصل مربیگری در باشگاه «نیس» در فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۲ انجام داده است.

تیم «نیس» در آن زمان متشکل از بازیکنان سیاه پوست زیادی بود و «ژولین فورنیه» مدیر این باشگاه معتقد است که «گالتیه» درکی از باشگاهی که در آن افراد سیاه پوست حضور دارند، نداشته است. اما گالتیه هم به نوبه خود این اظهارات را در آن زمان به شدت تکذیب کرد.

روز سه شنبه، ۵ دسامبر، روزنامه «اکیپ» فرانسه محتوای جلسات دادگاه چند تن از بازیگران این پرونده با پلیس را فاش کرد. از جمله این افراد «فردریک گیوریا»، بازیکن بزرگ سابق باشگاه «نیس» در دهه ۸۰ و ۹۰ است که سپس در این باشگاه به عنوان دستیار مربی فعالیت کرد. او به پلیس در خصوص یکی از روزهای ژانویه ۲۰۲۲ و عصبانیت کریستف «گالتیه» توضیح داده است. به گفته او وقتی «گالتیه» فهمید که «بلال براهیمی» بازیکن فرانسوی الجزایری به خدمت گرفته شده است گفت: یک مسلمان دیگر، من آن را نمی‌خواهم، ما به اندازه کافی مسلمان داریم.

به گفته فردریک «گیوریا»، «کریستف گالتیه» همچنین «یوسف آتال» و «هشام بودائوی» (الجزایری) را «آدم‌های کثیف» توصیف کرد و گفته است: الجزایری‌ها بدترین آدم‌ها هستند. البته «گالتیه» این اظهارات را هم رد کرده است.

«هاشم علی امبائه»، تحلیلگر ویدئویی تیم نیس هم علیه «گالتیه» شهادت داده است و گفت: در بین دو نیمه دیدار تیم‌های «نیس» و» «سنت اتین» در سپتامبر ۲۰۲۱، «گالتیه» دو بازیکن سیاه‌پوست تیم «سنت اتین» یعنی «ارولد موکودی» و «میکائل ناد» را دو «کینگ‌کنگ» (هیولایی تخیلی با شمایل میمون) توصیف کرده است.

روزنامه «اکیپ» همچنین فاش کرده است که در ماه رمضان گذشته هم زمانی که «گالتیه» سرمربی «پاری سن ژرمن» بود تنش‌های زیادی در ماه رمضان به وقوع پیوست. «گالتیه» لیستی از بازیکنان مسلمان این تیم تهیه کرده بود که باید از تیم جدا شوند و همچنین زمانی که «ژولین فورنیه» پیشنهاد خرید یک بازیکن ترکیه‌ای را داده بود گالتیه در پاسخ گفت: «ژولین، تو هنوز نمی‌فهمی. من دیگر سیاه پوست یا عرب نمی‌خواهم.»

«پیچون ژان کلر تودیبو» از شاگردان سابق «گالتیه» نیز توسط پلیس مورد بازجویی قرار گرفت. این مدافع توضیح داد که از سوی «گالتیه» تحت فشار قرار گرفته است تا روزه خود را در ماه رمضان بشکند. او همچنین گفت که از کس دیگری شنیده است که مربی‌اش او را در روزی که با لباس سنتی وارد باشگاه شده است یک سلفی و افراطی توصیف کرده است.

وکلای «گالتیه» اما در تماس با «اکیپ» گفته اند که این مربی در دفاع از خود مصمم است و هیچ گونه تبعیض و آزار و اذیتی مرتکب نشده است.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها